`SAP niet immuun voor problemen concurrent Baan'

Baan lijdt verlies en wordt belaagd door advocaten. Een nieuwe ervaring voor dit softwarebedrijf, maar een beproefde methode in de VS.

Class action suits zijn in de Verenigde Staten bepaald niet ongewoon bevestigt Kyle Pond, software-analist bij de Gartner Group, een gerenommeerd Amerikaans marktonderzoeksbureau. Maar voor softwaremaker Baan is het een novum, zo'n juridische procedure die een advocatenkantoor (pro deo) namens een of meer individuen voert om een gerechtelijke uitspraak te krijgen die voor een grote groep geldt. Slagen de advocaten

erin een schadevergoeding uit de zaak te slepen, dan zit er voor hen een

vette premie aan.

In het geval van Baan zijn maar liefst drie advocatenkantoren neergestreken op de Barneveldse softwareproducent nadat die vorige week tegenvallende groei en verlies over het derde kwartaal rapporteerde. Wolf Haldenstein en Co., een van de drie, is gespecialiseerd in class action suits, en vent dat uit op zijn website. Een woordvoerder

zegt dat het kantoor honderden groepszaken tegen bedrijven heeft lopen. Een gerechtelijke uitspraak is lang niet altijd het eindstation; veelal treffen de belaagde ondernemingen een schikking.

De zaak tegen Baan kan jaren duren. Al die tijd kunnen aandeelhouders die menen gedupeerd te zijn zich als klagers melden, opdat ze van een eventuele schadevergoeding kunnen meeprofiteren. Volgens Baan zouden de advocaten hun zaak momenteel slechts ophangen aan een persoon, die kort geleden vier aandelen kocht.

De woordvoerder van Wolf Haldenstein & Co. reageert verontwaardigd op de vraag hoeveel aandeelhouders zijn kantoor vertegenwoordigt. “Dat is volkomen irrelevant', zegt hij. “Er hoeft maar een persoon naar voren te stappen en dat is voldoende. Voor de Amerikaanse wet staat een persoon voor duizenden anderen.'

Gartner-analist Pond wil geen commentaar geven op de rechtszaak.

Wel wijst hij erop dat Baan met zijn afnemende groei geen uitzondering vormt in zijn branche. Baan groeide al jaren harder dan de markt. Een jaarlijkse groei van veertig procent is niet vol te houden, meent Pond.

Hij bevestigt de verklaring van Baan dat de tegenvallers onder meer verband houden met

het millenniumprobleem. Uit vrees dat computers massaal plat gaan bij de

overgang naar de nieuwe eeuw zouden veel bedrijven wachten met implementatie van nieuwe programmatuur. Pond: “PeopleSoft, Baan en Oracle hebben allemaal met dezelfde groeivertraging te maken.'

Baans grote Duitse concurrent SAP lijkt minder last te hebben van vertraging. Volgens Pond is dat schijn. Ook SAP heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor minder

omzetgroei, maar weet dat door agressieve marketing nog uit te stellen. Pond: “Ook SAP zal er niet immuun voor zijn.'