Polygram ziet winst stijgen tot 166 miljoen; Concern overtreft prognose

Het amusementsconcern Polygram heeft in het derde kwartaal van dit jaar de netto winst opgeschroefd met 95 procent naar 166 miljoen gulden. Dat is fors boven de verwachtingen van analisten. De koers van Polygram steeg vanmorgen met 4,80 gulden tot 106,90.

De netto winst over de eerste negen maanden van dit jaar blijft met

een bedrag van 204 miljoen gulden nog altijd achter bij het resultaat van 1997 (355 miljoen gulden). Polygram, nu nog voor 75 procent in handen van Philips, wordt verkocht aan het Canadese Seagram. Dit concern biedt 115 gulden per aandeel, maar de koers van Polygram schommelt al maandenlang beneden dit niveau.

Het bedrijfsresultaat van Polygram steeg met 32 procent naar 171 miljoen gulden. De resultaatsverbetering werd gerealiseerd in de muziekdivisie. Het operationeel resultaat van deze activiteit steeg met 44 procent naar 248 miljoen gulden. De filmtak van Polygram, die Seagram probeert te verkopen, leed een operationeel verlies van 77 miljoen gulden, tegen een min van 42 miljoen in het derde kwartaal van '97. Met het oog op de splitsing van film- en muziekactiviteiten heeft Polygram de resultaten van de beide divisies opnieuw berekend. Voor een juiste vergelijking zijn ook de resultaten van 1997 aangepast.

De omzet van de muziekactiviteiten kwam in het derde kwartaal van dit jaar iets lager uit dan in het derde kwartaal van 1997. Polygram wijst erop dat de muziekomzet met 4 procent is gegroeid naar bijna 2,2 miljard gulden wanneer de liefdadigheidsverkopen vorig jaar rond de dood van prinses Diana niet worden mee geteld. Polygram spreekt van een indrukwekkende toename in het operationele resultaat uit muziekactiviteiten dat tot stand is gebracht ondanks “de uitdagingen van het opereren onder verkoop' en de “verminderende economische omstandigheden'. Polygram boekte met name

susses met Sheryl Crow, die in september een nieuw album uitbracht Jaz-Z Kelly Price, Kiss en the Bee Gees. In Nederland leverde het succes van het nieuwe album van Marco Borsato een belangrijke bijdrage aan het resultaat.

In de verliesgevende filmdivisie realiseerde Polygram een stijging van de verkopen met 23 procent naar 498 miljoen gulden. Die omzetstijging was vooral het resultaat van toegenomen verkopen van videobanden. Met nieuwe bioscoopfilms boekte Polygram in het derde kwartaal weinig succes. Het operationele verlies is mede een gevolg van hogere voorzieningen voor films die in de bioscoop slecht doen.

Het aanhoudend lage koersniveau van Polygram (beneden de biedprijs van Seagram) is nog altijd aanleiding voor speculaties over een wijziging in

de verkoop. Eerder dit jaar verlaagde Seagram het bod op Polygram al met

twee gulden per aandeel. De afronding van de verkoopprocedure laat vooralsnog op zich wachten. Eerder deze maand liet Philips weten dat de verkoop pas eind november zal zijn afgerond, een maand later dan eerder was voorzien.