VSN praat met Fransen over samenwerking

Streekvervoerder VSN praat met het Franse busbedrijf Cariane over “mogelijke vormen van samenwerking' in Frankrijk en in Nederland. Dat heeft een woordvoerder van VSN vanmorgen bevestigd. Mochten de gesprekken resultaat opleveren, dan betreedt daarmee de tweede Franse openbaar-vervoerder de Nederlandse markt. Op het treinennet is CGEA moederbedrijf van Lovers Net, al actief als concurrent van de NS.

Het vervoersbedrijf VSN, nu nog vrijwel monopolist in het Nederlandse busvervoer, moet de komende jaren onder dwang van de politiek een groot deel van zijn activiteiten afstoten. Om mee te mogen doen aan de door de overheid gewenste aanbestedingen voor openbaar vervoer in bepaalde regio's moet VSN zijn marktaandeel terugbrengen van 90 naar maximaal 50 procent. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf op de Nederlandse vervoersmarkt te maken met nieuwe binnen- en buitenlandse concurrenten. Om die ontwikkelingen op te kunnen vangen, wil VSN zelf in het buitenland expanderen. Daarvoor zijn financieel kapitaalkrachtige partners nodig. De gesprekken tussen VSN en Cariane zijn volgens de VSN-woordvoerder nog verkennend van aard. “Ik weet niet eens of het uitmondt in onderhandelingen.'

Op de Nederlandse openbaar-vervoermarkt zijn nu twee buitenlandse bedrijven actief. In het streekvervoer is dat het beursgenoteerde Britse bedrijf Arriva (voorheen British Bus), dat vorig jaar Vancom Nederland inlijfde en dat vorige maand twee dochterbedrijven van VSN in Groningen, Friesland en Drenthe heeft overgenomen. Arriva, dat al reed in Zuid-Limburg en de stad Groningen krijgt daarmee twintig procent van de markt in handen. Op het spoor heeft de NS via Lovers Rail te maken met het private Franse bedrijf CGEA. Cariane is een dochteronderneming van het Franse staatsbedrijf voor de spoorwegen SNCF. Cariane is de vierde openbaar-vervoerder in Frankrijk. Het bedrijf heeft 3500 werknemers en 2500 auto's en bussen. VSN beschikte eind 1997 over 18.000 werknemers 6000 bussen en 2.500 taxi's. Na verkoop van dochterbedrijven Hanze en Veonn aan Arriva houdt VSN 14.000 werknemers over.

VSN heeft serieuze plannen om in het buitenland activiteiten te ontplooien.

Topman Frans Sevenstern, die vorig jaar de leiding van de busvervoerder in handen kreeg, zei begin deze maand in deze krant te denken aan regionale verbanden binnen een deel van Europa, grofweg vanaf Denemarken via Duitsland en Belgie, tot Frankrijk. “ Daarbij hebben we een voorkeur voor samenwerking en niet voor overnamen. Mocht de zaak mislukken, dan ben je bij een samenwerking weer zo van elkaar af', zei Sevenstern.