Consumptie stijgt in juli met 5,8 procent

Nederlandse consumenten kopen steeds meer. De binnenlandse consumptieve bestedingen lagen in juli 5,8 procent hoger dan in dezelfde maand van vorig jaar. Over de eerste zeven maanden gemeten komt de groei uit op 4 procent. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd.

Consumenten gaven de afgelopen maanden vooral geld uit aan `duurzame' goederen, zoals huishoudelijke apparaten en meubelen. Ook kleding en schoenen waren gewild. De verkoop van nieuwe personenauto's aan particulieren trok, na een mindere periode begin dit jaar fors aan. De uitgaven in de categorie duurzame goederen stegen in juli met 13,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens het CBS is een dergelijke stijging in de jaren negentig nog niet voorgekomen. Over de eerste zeven maanden van 1998 bedroeg de groei van de uitgaven aan duurzame goederen bijna acht procent.

Aan dagelijkse boodschappen als vlees, groente, fruit en ijs werd in de maand juli juist minder geld besteed. Kant-en-klaarmaaltijden, vis en snoep verkochten daarentegen wel goed.

Het CBS constateert dat de groei van de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen in de eerste zeven maanden duidelijk is achtergebleven bij de toename van de gezinsconsumptie als geheel. Aan diensten en overige goederen, zoals bijvoorbeeld verwarming, medische zorg en vervoer, werd in juli 4,5 procent meer besteed. Circa tweederde van de binnenlandse consumptieve bestedingen valt in deze categorie. Veel uitgaven in deze groep zijn weinig conjunctuurgevoelig, stelt het CBS, en tonen doorgaans stabiele groei. In de eerste zeven maanden van 1998 hadden mensen vooral meer geld over voor horeca, vervoer en financiele dienstverlening.

De binnenlandse consumptieve bestedingen omvatten uitgaven op Nederlands grondgebied, inclusief de uitgaven van buitenlandse toeristen in Nederland.