Voor haastige beslissers

Het radioprogramma `Met het oog op morgen' begint sinds jaar en dag met het rustgevende `Gute Nacht, Freunde' van de Duitse zanger Reinhard Mey. Voor menig luisteraar het moment om na een drukke dag op de bank onderuit te zakken.

Wanneer de vorige maand gestarte radiozender Business News 1395 AM ooit besluit om een herkenningsmelodie te nemen kan de keuze slechts op een plaatje vallen: `Opzij, opzij' van Herman van Veen. Op die manier kan de luisteraar alvast wennen aan de stortvloed van feiten die op hem worden afgevuurd.

Want het tempo is hoog. In blokken van twintig minuten wordt de stand van zaken op de Amsterdamse beurs gegeven, een algemeen maar adequaat nieuwsbulletin voorgelezen, een gesprek met een financieel analist gevoerd en tot slot wetenswaardigheden als sportnieuws, het weerbericht en verkeersinformatie uitgewisseld.

Wie op werkdagen langer dan twintig minuten luistert, loopt het gevaar meerdere malen precies hetzelfde interview te horen. Een troost is er: zo'n gesprek duurt nooit lang.

Volgens financier Michiel Herter, die op dezelfde plaats op de middengolf ook het geflopte TalkRadio heeft opgericht, is het hoge tempo geen probleem. “Wij mikken op de decision makers die korte tijd luisteren, meestal in de auto. Bij gemiddelde radio-uitzendingen luistert 10 procent van de mensen achter het stuur, bij onze doelgroep is dat driekwart van de luisteraars.'

In het weekeinde wordt het zenuwslopende tempo niet bereikt. Volgens Business News zelf is er dan volop tijd voor “kritische analyses, achtergronden en diepgaande interviews'. Die toezegging kan de jonge radiozender zelden waarmaken. Het kost hoorbaar moeite om de zendtijd in het weekeinde vol te krijgen zelfs bij onderwerpen die al meer dan een week geleden in het nieuws waren. Het weekbladenoverzicht mag plotseling een kwartier duren en wanneer die tijd niet met gesproken tekst kan worden gevuld, steken verschrikkelijke jingles gedurende de laatste minuten de helpende hand toe.

Ook wil wel eens een minuutje stilte vallen.

Even hinderlijk voor de luisteraars zijn de technische termen die worden gebezigd. Veel gesprekjes worden met financiele analisten gevoerd die in de regel niet gewend zijn om voor een breed publiek te acteren. Wanneer wordt gesproken over de invloed van hedge funds op de yield van de treasury bills is een nadere verklaring zelfs voor een geoefend luisteraar wel gewenst. Gelukkig zijn sommige analisten aan de hand van de ervaren journalist Michiel Bicker-Caarten wel in staat tot beter verteerbare analyses te komen.

Dat de kwaliteit soms te wensen over laat, kan gezien het beschikbare budget nauwelijks als een verrassing komen. Herter zegt ongeveer vier miljoen gulden per jaar in de zender te steken, waarvan de helft al op gaat aan zenderhuur en andere technische zaken. Van de rest moeten de zes redactieleden, zeven presentatoren en enkele technici worden betaald. “De actualiteitenrubriek van Radio 1 heeft voor heel wat minder uren een budget van 35 miljoen gulden', zo plaatst Herter zijn zender in perspectief.

Hoeveel mensen naar Business News luisteren is op dit moment een groot geheim. Niemand weet het, ook Herter zegt nog geen idee te hebben. Hij hoopt in elk geval een deel van de 200.000 wekelijkse luisteraars naar TalkRadio te hebben overgehouden. Pas volgende maand wordt er een onderzoek naar de populariteit verricht maar ondanks deze onzekerheid hebben volgens hem adverteerders grote belangstelling. Op grond van de afgesloten jaarcontracten denkt Herter volgend jaar al quitte te spelen.

Wellicht hebben de sponsors nu al alle vertrouwen in de zender, maar de belangstelling heeft zonder twijfel ook te maken met de prijs van een commercial: niet meer dan 5 gulden per seconde waardoor een spotje van een halve minuut ook binnen het bereik van de lokale slager komt te vallen. Een idee? De decision maker moet immers ook eten.