Voetbalstadion moderne marktplaats voor scholen

Hogescholen huren business-seats voor `een stukje relatiemarketing'. Gemiddelde kosten: 20.000 gulden per jaar. Er is kritiek: “Zo verkwansel je belastinggeld.'

Het is een lijst als alle andere. AMEV verzekeringen staat erop. Reebok. Fortuna Amusement. Auto Muntstad. Oad Reizen. KPN Telecom. Hans Verkerk Keukens. Notariskantoor Derks, Star Busman, Hanotiau. Greenfield Capitals - `wij brengen uw bedrijf naar de beurs'. Wilux Bathroomfashion. En dan, opeens: Hogeschool Domstad. Business Associate van FC Utrecht.

Inderdaad. De hogeschool met 750 Pabo-studenten sponsort FC Utrecht voor het vierde achtereenvolgende seizoen. Collegevoorzitter Peter Verleg (“Ik ben ook voorzitter van de businessclub') betaalt dit jaar 20.000 gulden voor twee business-seats met bijbehorende hapjes en drankjes. Daarnaast sponsort hij af en toe the man of the match - vijfhonderd gulden per wedstrijd. “Dit is een win-win situatie' zegt Verleg. Neem donderdagavond. “Liep ik een knaap tegen het lijf die een mailingbureau heeft. Dacht ik: Als ik met hem zaken ga doen, kan ik misschien geld uitsparen op school.' Het voetbalstadion is het eigentijdse marktplein voor het onderwijs. Sinds een jaar of vier huren universiteiten hogescholen en scholen met middelbaar beroepsonderwijs (ROC's) business-seats om, zoals de Zwolse hogeschoolmedewerker J. Klein Meulman het uitdrukt, “de loper naar het bedrijfsleven uit te leggen'. Zo biedt FC Zwolle onderdak aan de Hogeschool Windesheim (2 seats: 3.500 gulden per stuk), het Deltion College (1) en ROC De Landstede (1). FC Groningen verhuurt een VIP-lounge aan de Rijksuniversiteit Groningen (4 stoelen in totaal 28.500 gulden), de Hanzehogeschool en het Noorderpoort College (4 stoelen en een tafel: 32.000 gulden). De Hogeschool IJsselland, op haar beurt, maakt voor 6.500 gulden deel uit van de Adelaars Business Club van Go Ahead Eagles.

Bij de Limburgse collega's van MVV staan het Jeanne d'Arc College en ROC Leeuwenborgh op de ledenlijst - twee stoelen verplicht, minimale kosten: 7.500 gulden. En de ondernemende Universiteit Twente doet zaken in de businessloge van FC Twente. De alma mater De Hogeschool IJselland, op haar beurt, maakt voor 6.500 gulden deel uit van de Adelaars Business Club van Go Ahead Eagles. beschikt over vier sjieke vliegtuigstoelen ter hoogte van de middenstip en daarnaast nog twee eenvoudige seats in de zijvakken. Totale kosten: 38.000 gulden. En Ajax en Feyenoord? Die weigeren inzicht te geven in welke onderwijsinstellingen hen financieel steunen, omwille van de privacy.

De betrokken scholen beschouwen de business-seats in tijden van teruglopende overheidssubsidie als `een verplicht stukje relatiemarketing'. Daar hopen ze bedrijven te interesseren voor hun commerciele diensten zoals lascursussen, nascholing voor leraren, en automatiseringsprojecten. Daar ook regelen ze stageplekken en leggen ze contacten voor verdere `vermarkting' van de organisatie. Zo kwam J. Klein Meulman via het voetbal aan stageplekken in het ziekenhuis en feteert hij komende week een Zwols raadslid op een wedstrijd in de hoop dat het callcenter van Windesheim diens opdracht in de wacht sleept. “Mensen moeten weten dat je er als school bent als ze een commerciele opdracht weg te zettten hebben.'

De keuze voor de businessloges wordt de scholen gedicteerd door de tijdgeest, zeggen ze zelf. Je bindt geen klanten meer met een nummer in de gouden gids, een babbeltje in de Heerensocieteit of het zoveelste PR-briefje. Nee je draagt een `smoel' uit door samen met de zakenpartner een ontspannende emotie te ondergaan, tijdens een partijtje golf, hockey, tennis of voetbal.

Anno 1998 is dat voetbal, constateert Henk Steenge van het Noorderpoort College in Groningen. “Wij dachten eerst aan business-seats bij basketbal - Donar speelt in de top. Maar voetbal is bij bedrijven populairder. En daar gaat het ons uiteindelijk om. Om business to business.'

Maar de recente voetballiefde van het onderwijs valt niet overal in goede aarde. De Hogeschool Enschede nam “uit principe' geen business-seats in het nieuwe stadion van FC Twente, vertelt woordvoerder R. Admiraal. “In het oude stadion betaalden we enkele duizenden guldens voor twee stoelen. Maar nu gaat het om tienduizenden guldens. Wij vinden het maatschappelijk onverantwoord om zoveel belastinggeld te verkwanselen.' Daar heeft Verleg van de Hogeschool Domstad wel een weerwoord op: “Dan zeg ik: Hoezo? Jullie advertentiecampagne in de krant kost toch ook een halve ton overheidsgeld? Onderschat trouwens ons inverdieneffect niet: met twee studenten extra zijn we uit de kosten.' En maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt Verleg wel degelijk, zegt hij. Voetballers van FC Utrecht trekken met zijn Pabo-studenten langs basisscholen met verhalen over voetbalvandalisme. Om bij te dragen aan het normen- en waardendebat. De collegevoorzitter: “Dat heet maatschappelijk ondernemen.' Minister Hermans van Onderwijs kiest partij voor de commercielen. “Zolang de onderwijskwaliteit in orde is', zegt zijn woordvoerder, “kunnen instellingen zelf beslissen wat ze met het overheidsgeld doen.'

Intussen is het personeel van het ROC Zadkine in Rotterdam licht teleurgesteld. Had de school drie jaar lang twee business-seats bij Feyenoord gehuurd, hebben ze de stoelen vorig jaar weer ingeleverd. Terwijl Feyenoord nu bovenaan staat in de eredivisie.

“Het produkt viel tegen', verklaart A. van Sprang de beslissing. “Feyenoord presteerde onder de maat. Onze klanten waren nauwelijks meer geinteresseerd.' En ook was de `1-op-1-situatie' de MBO-school te belastend. “We hadden twee stoelen voor in totaal 20.000 gulden per seizoen. We namen een gast acht uur op sleeptouw op de vrije zondag. Dat staat in geen verhouding tot wat je terugkrijgt.'

En nu? Is de school gestopt met relatiemarketing? Welnee, zegt Van Sprang. “We trakteren potentiele klanten op tennistoernooien. En we proberen een loge te regelen bij de schouwburg. Want cultuur is een stabieler ontspanningsprodukt. Dat is altijd leuk.'