Shoarmazaak heeft kortste bestaansduur in horeca; gemiddelde exploitatieduur in jaren

De overlevingskansen in de horeca verschillen sterk per soort etablissement. Vooral shoarmazaken kennen een korte bestaansduur. Gemiddeld staan ze slechts vier jaar en vier maanden op de naam van dezelfde eigenaar.

Een carriere in een toch seizoensafhankelijke ijssalon biedt met een gemiddelde bestaansduur van ruim 11 jaar meer perspectief. De voornaamste redenen om een zaak van de hand te doen zijn faillissement, problemen met de opvolging of juist verkoop met winst. Wie een hotel wil openen doet er verstandig aan meteen een restaurant en een bar aan te bouwen. Een hotel dat alleen ontbijt serveert kent een gemiddeld bestaan van 10 jaar en zes maanden. Een hotel met cafe en restaurant bestaat gemiddeld bijna vijf jaar langer. De horeca blijft ondernemers trekken. Het Bedrijfschap Horeca en Catering constateert ten opzichte van 1997 een opleving: naast een stijging van de gemiddelde bestaansduur van horecabedrijf met 2,5 maand, was er ook een toename in hun aantal. Vorig jaar nam het aantal restaurants in Nederland bijvoorbeeld toe met bijna 200 tot 11.361. Met name Amerikaanse, Thaise en Japanse restaurants openen de deuren. Alleen in het aantal Argentijnse en Spaanse restaurants is een daling te zien.