Relikwie; De auto van Maus Gatsonides

In een Ford Zephyr Six wonnen de Nederlander Maurice Gatsonides en de Engelsman Peter Worledge in 1953 de Rally van Monte Carlo.

Van oorsprong is deze rally is een soort sterrit, waarin de nadruk lag op het sportief toeristische element. De deelnemer die de zwaarste en moeilijkste route had uitgekozen, maakte ook de grootste kans de rally te winnen. Omdat de neiging tot sneller autorijden na de tweede wereldoorlog niet meer viel te onderdrukken, werden later onder meer snelheidsproeven aan de rally toegevoegd. Chauffeurs met coureureigenschappen kregen daardoor de kans zich te onderscheiden. Voordat Gatsonides en zijn compagnon in de Rally Automobile Monte Carlo als eerste eindigden, waren in 1929 dr. Sprenger van Eijk met G.Paige en in 1938 G.Bakker Schut, K.Ton en K.Barendregt al eens winnaar geweest.

De voor rallies aangepaste auto waarmee Gatsonides en Worledge wonnen, werd later weer door het duo gebruikt in de Tulpenrally, de Nederlandse variant op de Rally van Monte Carlo. Het autootje moest eerst in de oorspronkelijk staat worden gebracht, omdat het nogal was beschadigd toen een vrachtauto het langs de weg geparkeerde Fordje aanreed. Maus Gatsonides heeft later de zogenoemde Gatsometer uitgevonden, nota bene een apparaat waarmee de snelheid van auto's wordt gemeten.