Boterfabriekje wil klagen bij NMa tegen Unilever

De kleine margarine- en snackfabriek Van Dijk Food Products (Gouda's Glorie en Sense) onderzoekt of het bij de nieuwe Mededingingsautoriteit NMa een klacht kan indienen tegen Unilever (Blue Band, Brio, Zeeuws Meisje). Volgens het bedrijf biedt de gigant margarine onder de kostprijs aan.

Ook zou Unilever samen met grote supermarkten bezig zijn de kleine aanbieder uit het winkelschap te drukken. Unilever ontkent de aantijgingen.

“De concurrentie begint ongezonde vormen aan te nemen. In het verleden werden grondstofprijzen doorberekend en kon iedereen een boterham verdienen. Sinds anderhalf jaar is dat veranderd', zegt commercieel directeur E. Hofland van Van Dijk. “Wij verliezen marktaandeel. Als wij ons huiswerk niet goed gedaan zouden hebben, heb ik daar geen probleem mee, maar als de groten elkaar opzoeken zonder dat wij kunnen meepraten ligt dat anders.'

Hofland stelt dat Unilever (marktaandeel tussen 60 en 70 procent) in overleg met grote supermarkten de boterschappen reorganiseert. De kleine spelers, van wie Van Dijk met een marktaandeel van 10 procent nog de grootste is, zijn daar niet bij betrokken “De indeling van het schap wordt veranderd en vaak verdwijnen er dan merken.' Ook merkt hij dat Unilever onder andere met het merk Zeeuws Meisje stunt. “Het komt regelmatig voor dat je pakjes boter ziet voor vijf dubbeltjes. Dat zijn vooroorlogse prijzen.'

Jongeren ontbijten minder. De bewust levende consument gebruikt minder of geen boter. Alternatieven als kant-en-klare drinkontbijten, ontbijtgranen en muesli drukken de goedgesmeerde boterham van de ontbijttafel. Volgens Hofland krimpt de markt voor geelvetten daardoor met 2 a 3 procent per jaar. Hij schat de markt nu op 600 miljoen gulden per jaar, exclusief de verkoop aan horeca en industrie.

Om niet in het concurrentiegeweld ten onder te gaan, neemt Van Dijk de eigen organisatie op de schop. Het bedrijf waar nu vierhonderd mensen werken, concentreert de productie en verkoop van sauzen en margarineproducten in Lopik.

De fabricage van snacks wordt geconcentreerd in Oostzaan, waar voor 25 miljoen gulden een nieuwe snackfabriek wordt neergezet. Vervoer, opslag, catering en schoonmaak waar in totaal ruim vijftig mensen aan werken, worden uitbesteed. Voor circa tien mensen is geen werk meer.

Unilever verwerpt de aantijgingen. “Als de grondstofprijzen stijgen, berekenen wij die door. Het nogal naief om te veronderstellen dat wij kunnen bepalen wat een supermarkt in het schap legt. Denkt u dat een supermarkt van een aanbieder afhankelijk wil zijn?', stelt een woordvoerder. (ANP)