Beleggers in Baan in VS naar de rechter

Advocatenkantoor Wolf Haldenstein Adler Freeman & Herz uit New York heeft namens een groep Amerikaanse aandeelhouders bij de rechtbank in Washington een klacht ingediend tegen Baan Company. De aandeelhouders betichten het Nederlandse softwarebedrijf en een aantal managers persoonlijk van misleiding.

Volgens de advocaten heeft Baan zich vanaf 30 januari tot 12 oktober schuldig gemaakt aan het verspreiden van valse informatie over de financiele situatie door middel van frauduleuze boekhoudmethodes. Doel was daarbij het kunstmatig hooghouden van de beurskoers. De werkelijke gang van zaken zou minder florissant zijn geweest dan het bedrijf de buitenwereld liet geloven. Aandeelhouders hebben hierdoor financiele schade opgelopen, betoogt Wolf Haldenstein. De gedupeerden eisen een schadevergoeding.

Ook zouden sommige niet bij name genoemde Baan-managers, die wel wisten hoe de vlag erbij hing, persoonlijk van de situatie hebben geprofiteerd door `omvangrijke pakketten aandelen' te verkopen ter waarde van 10 miljoen dollar. Naast dit misbruik van voorkennis beweren de advocaten dat twee door Baan-werknemers gecontroleerde vennootschappen in de bewuste periode meer dan 600.000 aandelen hebben verkocht voor 25 miljoen dollar.

Mocht de rechter de eisers de verlangde schadevergoeding toewijzen, dan kunnen de resterende aandeelhouders daarop ook aanspraak maken. Over de omvang van de claim is niets bekend. Baan was gisteren niet in staat commentaar te geven. “Dat wordt op zijn vroegst na het weekeinde', aldus een woordvoerder. Baan verraste de financiele wereld afgelopen maandag met de onverwachte melding dat het bedrijf in het derde kwartaal in de rode cijfers is beland. Tot het weekeinde gingen beleggers nog uit van een royale winst voor de automatiseerder.

Het is niet voor het eerst dat Baan een conflict heeft met beleggers in Amerika. Eerder dit jaar keurde een Amerikaanse toezichthouder de cijfers af, omdat Baan nog niet verkochte software al bij de omzet had meegenomen.

Baan had of heeft ook problemen met enkele klanten in Nederland. Zo zou Polynorm uit Bunschoten een claim tegen Baan overwegen uit ontevredenheid over de geleverde diensten. Een woordvoerster wil niets over deze zaak zeggen.

Kantoormiddelenfabrikant Ahrend vond inmiddels een oplossing voor zijn problemen met Baan. Volgens topman J. Koenders is er deels op kosten van Baan programmatuur van concurrent Oracle geplaatst om een eind te maken aan de moeilijkheden met de database. “Er ontstonden files aan gegevens', aldus Koenders.