Vraagtekens rond Duitse zweeftrein

De aanleg van een spoorlijn voor supersnelle treinen tussen de Hamburg en Berlijn staat opnieuw op losse schroeven. Gisteren werd bekend dat de kosten miljarden hoger uitvallen dan eerder was geraamd. Voor woordvoerders van de SPD en de Groenen, de coalitiepartners in de komende regering, was dat aanleiding grote vraagtekens te zetten achter het project.

Volgens nieuwe berekeningen van het federale bureau voor de spoorwegen gaat de aanleg van de lijn zelf 1,6 tot 2,8 miljard mark meer kosten dan de tot nu toe geraamde 6,1 miljard mark. De schatting voor de treinen en andere uitrusting is opgetrokken van 3,7 tot 3,9 miljard mark. Bovendien komen er waarschijnlijk extra kosten van 400 miljoen mark voor de aankoop van grond.

Over het project, de Transrapid, wordt al jaren getwist. De vertrekkende regering van bondskanselier Kohl gaf vorig jaar het groene licht. De overheid zou de spoorlijn financieren en het bedrijfsleven de uitrusting. Maar het is nu de vraag wie de extra kosten gaat betalen.

De komende SPD-kanselier Gerhard Schroder heeft zich tijdens de verkiezingscampagne uitgesproken voor de Transrapid. Maar dan moet het bedrijfsleven wel opdraaien voor extra kosten.

Over het 292 kilometer lange traject tussen Hamburg en Berlijn zouden vanaf 2005 zwevende magneettreinen moeten rijden met een snelheid van meer dan vierhonderd kilometer per uur.

Voorstanders geven hoog op van de grote toekomst die dit staaltje van Duitse technologie heeft. (DPA/Reuters)