Kroonprins Doug Dunn weg ondanks successen

Als stuwende kracht achter de Philips-strategie voor consumentenproducten vervulde de Brit Doug Dunn een belangrijke rol. Eerder al boekte Dunn succes bij de divisie halfgeleiders.

Krap een maand geleden nog noemde de Brit Doug Dunn zijn positie bij Philips in het bedrijfsblad Mondial “een van de beste in de wereld'. Zijn taak omschreef hij als: het positioneren van Philips in het digitale tijdperk en het revitaliseren van de merknaam Philips. “We zijn ver van die doelstelling verwijderd', verklaarde Dunn. “Maar dat is de doelstelling die we onszelf gesteld hebben.'

In het interview stelt Dunn dat de veranderingen die Philips zal moeten doormaken om de digitalisering van de consumentenelektronica (televisies, videorecorders) te realiseren zo'n vijf tot zeven jaar in beslag zullen nemen. De aankondiging van zijn vertrek, een maand later, komt voor financieel analisten dan ook als donderslag bij heldere hemel.

“Het is spijtig', zegt Eric de Graaf van zakenbank ING Barings. “Ik schaalde Dunn hoog in, met Roel Pieper als een van de mogelijke opvolgers van Boonstra.' Corneille Couwenberg van ABN Amro zegt: “Dunn heeft veel goede dingen laten zien bij Philips.'

Vanaf zijn aantreden bij Philips in maart juli 1993 heeft Dunn uitstekende resultaten geboekt. Hij kreeg aanvankelijk de leiding over de divisie halfgeleiders. Vanaf het eerste kwartaal van 1993 verdubbelden de marges van deze Philipsdivisie van minder dan tien procent naar omstreeks twintig in de laatste kwartalen van 1995. “Dunn heeft misschien de markt mee gehad, maar hij heeft semiconductors in elk geval weer op de rails gekregen', zegt De Graaf.

In maart 1996 volgde Dunn Jan Tollenaar op als hoogste man bij Sound & Vision, met tegenvallende winstontwikkeling en omzet dan al jarenlang een zorgenkind van Philips. Philips streeft naar een winstmarge van vier procent in de productie van beeld- en geluidsapparatuur, maar slaagt er niet in die te realiseren.

Vanaf zijn aantreden ging Dunn onder toenmalig topman Jan Timmer opnieuw voortvarend te werk. In de zomer van 1996 werd een ingrijpende reorganisatie aangekondigd waarmee een reservering van 800 miljoen gulden en 6.000 arbeidsplaatsen zijn gemoeid. Bij het aantreden van de nieuwe president Boonstra kwam daar nog eens een voorziening van een miljard gulden bovenop, vooral om de reorganisaties in het bedrijfsonderdeel Sound & Vision te versnellen.

Nadat de reorganisaties en herstructureringen begin november vorig jaar waren voltooid kreeg Dunn een nieuwe functie als hoofd van het nieuwe bedrijfsonderdeel Consumentenelektronica, waarin Philips afgezien van de huishoudelijke apparaten alle consumentenelektronica onderbracht die de merknaam Philips draagt (televisies, videorecorders, en audio-apparatuur zaktelefoons, faxen). De gezamenlijke marketingstrategie voor deze producten, was een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van Dunn. Eind vorig jaar trad hij met vier andere divisieleiders (Adri Baan, Y.C. Lo, Arthur van der Poel en John Whybrow) toe tot de raad van bestuur.

Ondanks de dreigende economische malaise kan Dunn bij zijn vertrek een sterk verbeterde winstgevendheid van de Consumentenelektronica op zijn conto schrijven. Afgezien van de zwaarverliesgevende zaktelefoons (Philips Consumer Communications, PCC) voldeed het bedrijfsonderdeel in het tweede kwartaal zelfs aan de interne Philipsnorm van een 24-procentsrendement op het geinvesteerd vermogen.

Het is echter juist dit laatste bedrijfsonderdeel PCC waarmee het vertrek van Dunn in verband wordt gebracht. Dat betekent niet dat de Brit verantwoordelijk wordt gehouden voor de oplopende verliezen (een half miljard in het eerste halfjaar) die Philips maakt in de productie van zaktelefoons.

Die twijfelachtige eer valt vooral de vorige maand vertrokken PCC-topman Mike McTighe te beurt.

Algemeen wordt aangenomen dat Dunn vertrokken is naar aanleiding van het toekomstperspectief van de zaktelefoons. De Brit heeft draadloze communicatie in de elektronicamarkt altijd een belangrijke rol toegedicht. Bovendien speelt het product een cruciale rol in Philips' streven de merknaam te versterken. Met name in Amerika moet de sterkere merknaam worden gerealiseerd met trendy en vooruitstrevende producten waarvan de zaktelefoon er een is.

Door de samenwerking met Lucent op te breken verliest het elektronicaconcern zijn positie in de Verenigde Staten en ligt de aansluiting bij een andere partner voor de hand.