Einde taximonopolie Amsterdam

De Taxicentrale Amsterdam (TCA) is haar monopoliepositie kwijt. Vanaf maandag is er ook Taxidirekt, met een volledig automatische centrale. De Amsterdamse taxichauffeur, die doorgaans niet van concurrentie houdt beraadt zich op `passende acties'.

Een beetje nerveus kijken de directeuren van Taxidirekt uit het raam van hun kale kantoorruimte in Amsterdam-Noord. Het bezoek heeft zojuist een taxi bij de concurrent besteld. De centralist van de TCA had licht geamuseerd geklonken. “Dus Taxidirekt vraagt om een taxi?' En nu waren de heren van Taxidirekt er niet helemaal gerust op. Je weet maar nooit met die Amsterdamse chauffeurs.

Sinds de bekendmaking van hun plannen is een directielid reeds verzekerd “het niet na te kunnen vertellen' en zelf zijn ze bespuugd met termen die ze in het bijzijn van een dame liever niet herhalen. “Maar het komt er op neer dat we hele nare mensen zijn', zegt algemeen directeur R. Weingarten. Voor de zekerheid hebben ze de computer - het hart van hun onderneming - op een geheime plek ondergebracht.

`Wij gaan onszelf niet beconcurreren en in de wielen rijden! (...) Leg Taxi Direct plat - bestel een `taxi' en laat ze in hun eigen leugens stikken en aan hun eigen `succes' ten onder gaan! (...) We beraden ons op `passende' acties. Was getekend Danny, Rob, Cees, Arno en Bert. Vijf Amsterdamse taxichauffeurs die voor de duivel niet bang zijn en met grote stelligheid beweren dat ze alle chauffeurs van de TCA vertegenwoordigen. “Want als je aan ons vreten komt, dan gaat het vanzelf hoor', zegt een van hen.

De gemiddelde Amsterdamse taxichauffeur heeft het niet zo op concurrentie. Auto's van snorders keren ze met plezier om. Ministers met liberaliseringsplanen lusten ze rauw. Nieuwste object van haat is nu Taxidirekt die vanaf maandag haar centrale in de lucht brengt.

Een vrijdagavond rond middernacht. “Goedeavond. U bent verbonden met Taxi Centrale Amsterdam. Er zijn nog vijftien wachtenden voor u.' De dame op het bandje telt langzaam af.

Na tien minuten zijn er nog vier wachtenden. Nog drie. Nog twee. Tuut tuut tuut. Verbinding verbroken. “Het is die frustratie die ons de koppen bij elkaar heeft doen steken', zegt Weingarten. Ons, dat wil zeggen een voormalige chauffeur van TCA en drie heren uit de informatica. “De klant windt zich ontzettend op en wie krijgt zijn woede te verduren? Juist, de chauffeur. Terwijl die al bijna een half uur bij een standplaats niets stond te doen. Wij dachten: dat kan anders.'

Het Openbaar Lichaam Taxivervoer voor Amsterdam en de Zaanstreek heeft Taxidirekt vorige maand een vergunning gegeven. Inmiddels hebben ze een aantal grote klanten binnengehaald, zegt Weingarten. Veel Amsterdamse horeca en een grote hotels, namen wil hij gezien de stemming bij de concurrent niet geven.

Weingarten verwacht dat hij maandag met 170 auto's de straat op kan. Ter vergelijking: de TCA rijdt met ongeveer 700 auto`s. Vooralsnog zijn het vooral taxibedrijven uit de directe omgeving van Amsterdam, zegt Weingarten. “Niet geschoten is altijd mis', verklaart directeur C. Moleman van Taxi Arco uit Hoofddorp. Van de TCA mag hij in Amsterdam niet rijden. Bovendien zou een abonnement op de centrale hem achthonderd gulden per maand kosten. Taxidirekt vraagt 2,50 gulden per bemiddelde rit met een maximum van vierhonderdvijftig gulden per maand.

De centrale van Taxidirekt werkt als volgt: De taxibesteller beantwoordt door middel van de druktoetsen van zijn telefoon een paar vragen van de computer. De computer verbindt de klant vervolgens door met de mobiele telefoon van een taxichauffeur die op dat moment het dichtst in de buurt is. Als er op het moment van bellen geen taxi beschikbaar is, noteert de computer het telefoonnummer van de klant.

Als er een chauffeur vrij is, belt de computer zelf klant en chauffeur.

In het hoofdkantoor van TCA haalt directeur H. Grijpink de schouders op over zoveel hokuspokus. Hij durft er eerlijk voor uit te komen: Grijpink voelt geen greintje sympathie voor die jongens van Taxidirekt. Een van de directieleden is een oude chauffeur van TCA. “Laat ik het zo zeggen', zegt Grijpink, “de man was niet echt een aanbeveling voor ons bedrijf'.

Taxidirekt kun je amper een centrale noemen, meent Grijpink. “Als je het goed wil doen moet er een organisatie achterzitten. Taxidirekt bestaat alleen uit een computer en wat directieleden, dat kan toch nooit wat worden.' Grijpink verwacht geen uitloop van chauffeurs. Misschien dat de enkeling die “de kwaliteit van TCA niet kan leveren' zal overstappen, maar - hij heeft het al vaker gezegd - de “getatoeerde apen in een glasbak' mogen ze hebben. Waarom zou een chauffeur bij TCA weggaan? De centrale is als een vader en moeder voor ze. “Wij regelen alles voor ze. Ook als je niet zo'n goede ondernemer bent, kun je hier heel goed draaien.' Begrijp hem goed, Grijpink heeft niets tegen concurrentie, maar dan moet het wel iets toevoegen aan “het Amsterdamse taxiproduct'. Dit kan nooit wat worden en zal alleen maar afbreuk doen aan het imago van de Amsterdamse straattaxi.

Grijpink moet toegeven er zijn inderdaad wat problemen met de centrale geweest. Dat komt omdat TCA sinds kort “het modernste systeem denkbaar op mobilofoongebied' heeft. Dan heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Inmiddels zijn de problemen volgens hem grotendeels onder controle.

Ondanks Grijpinks pogingen om het imago van de Amsterdamse chauffeur op te poetsen - op het hoofdkantoor zijn maatpakken te koop - heeft de directeur de chauffeurs van de bedreigingen ongestoord hun gang laten gaan.

In de raad zijn inmiddels vragen gesteld of de gemeente nog wel met zo'n directeur moet praten. “Waarom zou ik die jongens op het matje roepen?' zegt Grijpink. “Sorry, daar kan ik echt de energie niet voor opbrengen.'