Scheuren op een retro'tje

Tijdens haar werkbezoek aan Rome besluit kroonprinses Ann (Audrey Hepburn) een dagje te spijbelen. Als anonieme toeriste laat zij zich in de romantische film `A Roman Holiday' uit 1953 door journalist Gregory Peck rondleiden door de stad. Een tochtje op een scooter ontbreekt natuurlijk niet. Eerst even bij Gregory achterop, maar dan wil ze het toch zelf proberen: ze rijdt marktkramen omver, een terrasje ondersteboven en nietsvermoedende wandelaars van hun sokken. Ze neemt een rotonde tegen het verkeer in tot ze wordt aangehouden door de politie en mee moet naar het bureau.

Tot tien jaar geleden was de scooter voornamelijk een mediterrane aangelegenheid. Maar begin jaren '90 viel ook Nederland voor deze tweewieler. Vooral onder jongeren werd hij populair. Zestienjarigen maakten de blits met snorscooters waarmee je zonder helm kon scheuren nadat je hem had opgevoerd natuurlijk. De verkoop van het aantal snorscooters steeg van 5.000 in 1985 naar ruim 35.000 in 1991.

Inmiddels is de snorscooter, die officieel maximaal 25 km/u rijdt weer op zijn retour. Door aanpassingen aan de motor is de snorscooter nauwelijks op te voeren. Jongeren kiezen nu massaal voor de bromscooter die 45 km/u uur rijdt en waarvoor een helm verplicht is. De eerste acht maanden van dit jaar werden er 30.119 bromscooters verkocht tegen 3.952 snorscooters.

De bromscooter is een statusobject: als je tussen de zestien en achttien bent en niet in het bezit van de juiste scooter, dan hoor je er niet bij. Volgens een verkoper van Scooter House in Alkmaar zijn Malaguti en Aprilia op dit moment favoriet. Jongens vallen voor het stoere uiterlijk van bijvoorbeeld de Aprilia Stealth (f5.295) of de Malaguti FireFox (vanaf f5.300). Meisjes kiezen voor de kleinere modellen die makkelijker te hanteren zijn.

Ook volwassenen raken gecharmeerd van de scooter, maar kopen hem meer uit rationele overwegingen. De scooter wordt gezien als een snel en goedkoop alternatief voor auto of fiets in het woon/werkverkeer. Volgens R. Grolle van de RAI Vereniging (Rijwiel- en Automobielindustrie) zijn in deze groep de klassiek ogende modellen ook wel `retroscooters' genoemd, in trek.

Rudolf Post, kapper aan huis in Amsterdam, verruilde zijn fiets jaren geleden voor een tweedehands scooter.

“Het is het snelste vervoermiddel in de stad', zegt hij.

Sinds kort is hij in het bezit van een nieuwe Italjet Velocifero. Een mintgroen retromodel uit de jaren '60 waarmee hij veel bewondering oogst. Autoraampjes worden naar beneden gedraaid en mensen rennen zelfs uit hun huizen om hun lof over de tweewieler te uiten. Die bewondering is waarschijnlijk niet onterecht, want de Velocifero heeft inmiddels museumwaarde en is te zien in het Museum of Modern Art in New York. De scooter is met zo'n f5.000 nogal aan de prijs.

De zestienjarige die niet wil onderdoen voor zijn vrienden moet dus een goedgevulde spaarrekening hebben of zijn ouders lief aankijken. Gebruikelijker is dat er een financieringsregeling wordt getroffen of dat de scooter wordt geleast. Bij Scooter House worden voornamelijk nieuwe scooters verkocht.

De scooter blijkt ook bij dieven populair. De tweedehandsmarkt wordt overspoeld met gestolen scooters. Het tweedehands circuit in Amsterdam bestaat voor zeventig procent uit gestolen scooters, aldus de heer Post van de Technische Recherche Amsterdam in het blad Scooter Xpress. Voorlopig is er nog geen oplossing voor dit probleem. Het scooterkentekenbewijs, dat op 1 januari 1999 zou worden ingevoerd onder meer als wapen in de strijd tegen scooterdiefstal, laat voorlopig nog op zich wachten.