Parijs opent metrolijn M14 zonder bestuurder

Voor het eerst sinds 1935 wordt vandaag in Parijs een nieuwe metrolijn geopend. Daarmee is Parijs de eerste Europese hoofdstad met een metro zonder bestuurder. De M14 of Meteor loopt van metrostation Madeleine naar de Bibliotheque F. Mitterrand en is in staat om 40.000 passagiers per uur te vervoeren - traditionele Parijse metrolijnen halen niet meer dan 10.000 passagiers per uur. Videobewaking, intercomverbindingen en helder verlichte stations moeten het gevoel van veiligheid voor de passagiers vergroten.

Zelfs in de spits zal de wachttijd waarschijnlijk niet veel langer zijn dan een minuut of drie. De treinen zullen voorlopig bestaan uit zes wagons en kunnen rijden met tussenpozen van 105 seconden - in de toekomst zullen de treinen nog iets langer kunnen worden en iedere 85 seconden kunnen vertrekken. Parijzenaren uit het dertiende arrondisement kunnen voortaan in ongeveer tien minuten het zakencentrum ten oosten van Gare de Lyon bereiken. Tot nu toe deden ze daar bijna drie kwartier over.

Maar het futuristische karakter van de nieuwe lijn heeft de critici niet de mond gesnoerd. Velen vragen zich af of zeven miljard franc (ruim 2,3 miljard gulden) voor zeven metrohaltes over een lengte van ruim zeven kilometer niet wat veel van het goede is. Vooral omdat de lijn niet verder gaat dan Madeleine en niet, zoals de bedoeling was, doorloopt naar het station St.Lazare. Daardoor kunnen forenzen van buiten het centrum van Parijs nu niet via (regionale) treinen direct op de Meteor overstappen.

Het gebrek aan goede verbindingen met de voorsteden van Parijs geldt juist als een van de grootste problemen van het huidige metronet.