CHIPPEN

Als de parkeerbeheerders het kunnen, kan de rest van de automatenexploitanten dat natuurlijk ook: massaal overstappen op betalen met chipper en chipknip. Technisch is dat geen enkel probleem.

Het kost weliswaar veel, maar dat zouden ze kunnen beschouwen als een diepte-investering: het levert gigantische besparingen in de distributie van munten op en het voorkomt omzetderving in de beginfase van de euro. Bovendien kunnen niet alleen de werkzaamheden voor het inbouwen van de chip-functie, maar ook de kosten van de investering, worden uitgesmeerd over meerdere jaren. Je hoeft immers niet te wachten tot de euro is ingevoerd voordat je begint met automaten ombouwen.

Toch voelt de automatenbranche er niets voor. Henk Salij van branche-organisatie VIDA heeft er in elk geval geen trek in. “Straks wil ik iets kopen en dan blijkt dat ik te weinig geld op mijn kaart heb staan.' Maar wie te weinig kleingeld bij zich heeft, heeft toch hetzelfde probleem? “Onzin, iedereen heeft altijd wel voldoende kleingeld bij zich.'

Exploitanten van gokkasten achten overstappen op betalen met chipkaarten uitgesloten.

“Van een chipkaart kun je immers alleen geld afhalen, je kunt er niks op bijschrijven. Bij speelautomaten is dat essentieel', zegt voorzitter A. Kobus van branche-vereniging VAN. Opwaarderen van chipkaarten is voorbehouden aan banken, die de kaarten uitgeven. Maar dat is niet het enige bezwaar dat Kobus aanvoert. “Als speelautomaten niet langer gebruik zouden maken van munten, verdwijnt het leukste onderdeel als er winst uitgekeerd wordt: het rinkelen.'

Fabrikanten van automaten staan eveneens sceptisch tegenover chippen. “We kunnen de systemen natuurlijk wel leveren en we zullen het gebruik ervan ook wel proberen te stimuleren', zegt directeur R. Dirksen van EPS Transactie Systemen, “maar om chippen echt aanvaardbaar te maken voor de automatenbranche, moeten de banken zich flexibeler gaan opstellen.' Het voornaamste bezwaar van Dirksen is dat banken nu per chip-betaling transactiekosten berekenen. Aangezien die niet doorberekend kunnen worden aan de consument - die betaalt evenveel, ongeacht welk betalingsmiddel hij gebruikt - gaan de kosten van de winstmarge van de automatenexploitant af. Bij kleine bedragen zijn de transactiekosten dus relatief hoog.

Voornaamste bezwaar van de automatenbranche tegen de chipper en de chipknip blijft evenwel dat de consument door er nauwelijks gebruik van te maken duidelijk laat merken niet op chipbetalen te zitten wachten. H. Salij (VIDA): “Consumenten willen geld in hun handen voelen.'