Anna Mahler

In haar bericht `Oorlogskunst opgeeist door erfgenamen' berichtte uw Weense correspondente op 3 oktober dat zes schilderijen in het bezit van de Osterreichische Galerie in Wenen worden opgeeist door de vroegere eigenaren, die deze tijdens de Tweede Wereldoorlog kwijtraakten of door hun erfgenamen. Een van deze schilderijen is dat van Edward Munch Zomernacht op het strand, dat geclaimd wordt door de kleindochter `van ene Alma Mahler-Werfel'. Deze vluchtte in 1938 met haar joodse echtgenoot naar Frankrijk.

Blijkbaar behoort uw correspondente tot een generatie die niet meer op de hoogte is van de cultuur van Wenen voor de Tweede Wereldoorlog. Anders zou zij niet gesproken hebben van `ene' Alma Mahler-Werfel, maar het lidwoord `ene', dat wil zeggen `een zekere', hebben weggelaten. Alma Mahler-Werfel was namelijk in het culturele leven van Oostenrijk en Duitsland in de jaren '20 en '30 zeer bekend. Alma Schindler, zoals haar meisjesnaam was, de dochter van een destijds beroemde schilder, was in eerste huwelijk getrouwd met de componist Gustav Mahler, vervolgens met de zeer bekende architect Walter Gropius, en ten slotte sinds 1918 met de destijds zeer bekende Oostenrijks-Duitse schrijver Franz Werfel (1890-1945), die van joodse afkomst was. Met hem vluchtte zij na de Anschluss naar Frankrijk, vanwaar zij in 1940 de Verenigde Staten wisten te bereiken, waar Franz Werfel in 1945 overleed. Alma Mahler-Werfel zoals zij algemeen bekend stond, was niet alleen de echtgenote van achtereenvolgens drie in hun tijd op cultureel gebied zeer bekende persoonlijkheden, maar nam ook zelf actief deel aan het culturele leven ondermeer in haar culturele salon. Ook was zij een krachtige persoonlijkheid, die speciaal haar derde echtgenoot, Franz Werfel, in zijn werk sterk beinvloedde.