Verkeersassistent moet files regelen

In de strijd tegen de dagelijkse files heeft de politie de hulp ingeroepen van verkeersassistenten. Bij Beesd proberen ze weggebruikers sluiproutes uit het hoofd te praten.

BEESD, 12 OKT. Verkeersassistent Sjaco Overgaauw staat even achter de afslag Culemborg in de berm te blauwbekken. Vandaag is zijn eerste werkdag, maar de automobilisten die de file op de A2 via de provinciale weg willen omzeilen zet hij routineus langs de kant, alsof hij nooit wat anders gedaan heeft. “Mag ik even uw papieren zien? Wat is uw bestemming, als ik vragen mag? Nee, natuurlijk is het niet verboden om hierlangs te rijden.”

De verkeerspolitie wil de sluiproute ontmoedigen, vertelt Overgaauw: “Daarom houden we ze een beetje op. Dan wordt deze weg al een stuk minder aantrekkelijk.”

Verkeersassistent Overgaauw behoort tot de hulptroepen die de divisie mobiliteit van het Korps Landelijke Politiediensten (de verkeerspolitie) vanaf vandaag inzet om de filedruk op de grootste knelpunten te verminderen. De A2 ter hoogte van Beesd, enkele kilometers voor de brug bij Vianen, is zo'n knelpunt. Het is zeven uur 's ochtends en nog aardedonker, maar het verkeer tussen Den Bosch en Utrecht zit al muurvast.

“Iedere dag staat hier minstens vijftien kilometer”, vertelt agent Ton Klick, terwijl hij met zijn patrouillewagen langs de file rijdt. “Het begint meestal al om kwart over zes. Pas na half tien kun je hier weer een beetje normaal doorrijden.”

De tien verkeersassistenten die vanochtend bij Beesd voor het eerst zijn ingezet, moeten hier verbetering in brengen. Door automobilisten aanwijzingen te geven, zorgen ze ervoor dat deze beter invoegen ('ritsen'), afstand houden en rijden met een constante snelheid. Hierdoor wordt het schaarse wegdek optimaal benut en stroomt het verkeer veel beter door. Ook het aanpakken van het sluipverkeer behoort tot de taken van de verkeersassistent, legt agent Ton Klick uit.

Pagina 3: Dirigeren verkeer 'een kunst'

Ter illustratie rijdt Klick de sluiproute na. “Kijk, hier rijden ze de A2 op, om er hier meteen weer vanaf te gaan. Dat zorgt allemaal voor stremmingen.”

Op dit moment zijn er zo'n 25 verkeersassisten beschikbaar. Op korte termijn moeten dat er 75 worden. De assistenten worden betaald door het ministerie van Verkeer en Waterstaat en beschikken niet over dezelfde bevoegdheden als de agenten, maar dat ziet de automobilist niet. Ze dragen hetzelfde uniform.

De assistenten worden ingezet bij Beesd en het knooppunt Leenderheide. Ook zijn ze actief langs de A12, op de trajecten Gouda-Zoetermeer en Gouda-Woerden. In de avonspits concentreert alle aandacht zich uitsluitend op de A2, maar dan op de andere rijbaan.

Uit proeven die vorig jaar zijn gehouden blijkt dat de files door de inzet van de verkeerassistenten belangrijk afnemen, vertelt Klick. Vandaag moeten er echter nog geen al te grote resultaten worden verwacht. “Als je het niet goed doet, richt je meer schade aan dan dat je helpt.”

Bij de tweede passage van de afslag Culemborg blijkt dat het dirigeren van verkeer inderdaad een kunst is. Even voor de inrit staan een agent en twee assistenten naast een groot bord met de tekst: 'Ritsen'. Agent Klick zoekt via de radio meteen contact met de leiding. “Ze kunnen dat bord daar beter weghalen” vertelt hij. De weg is daar te smal. Op deze manier houden ze het verkeer alleen maar op.”