Jacquet opnieuw in Concertgebouw

Concert: big band van saxofonist Illinois Jacquet. Gehoord: 11/10 Concertgebouw Amsterdam.

Kun je een musicus van 75 vragen twee keer zo lang te spelen als hij aanvankelijk van plan was? Wel als die musicus Illinois Jacquet heet, zo bleek gisteren in het Amsterdamse Concertgebouw. De saxofonist en big bandleider verdeelde zijn krachten zo goed dat hij aan het eind nog voldoende lucht over had voor een krachtige versie van Flying Home, zijn grote hit uit een grijs verleden.

Jacquet, die in 1954 voor het eerst en het laatst in het Concertgebouw speelde in het kader van een Jazz at the Philharmonic-tournee, prees het nieuwe verfwerk van de zaal en de kwaliteit van het publiek en memoreerde met veel spaties hoe hij beland was in de big band van Lionel Hampton met wie hij die hit dus had gemaakt, op 26 mei 1942.

Na Hampton speelde hij in de orkesten van Cab Calloway en Count Basie tot hij voldoende ervaring had opgedaan om voor zichzelf te beginnen. Een eigen big band was altijd zijn grote wens maar de muzikale mode zat tegen en pas na stapels platen in klein verband, zag hij in '87 zijn hartenwens vervuld met de lp Jacquet's got it! Hij ging met die big band ook op tournee en speelde een paar keer op het North Sea Festival in Den Haag. Er kwam echter geen nieuwe big band-plaat, de oude werd niet heruitgebracht op cd en was in de wandelgangen van het Concertgebouw alleen op cassette te koop.

Gelukkig is Jacquet een realist en hing hij niet de zielenpoot uit. Hij leidde zijn tamelijk anonieme orkest door een degelijke eerste set, zong zonder pretenties Teach me tonight en was in Hoagy Carmichaels Stardust de enige solist die gevoelig niet verwarde met sentimenteel.

Het echte drama had Jacquet als een echte profi bewaard voor de tweede set toen hij verscheen in een helrood colbert en begon met een bruisend Stompin' at the Savoy. Vervolgens mocht trompettist Riley Mullins even hard en heel hoog in een ode aan Dizzy Gillespie, waarna Jacquet schitterde in een langzame blues die volgens hem uit 'Lousy'-ana kwam. Wie niet meer wist waar de rock & roll vandaan kwam, was weer helemaal op de hoogte. Ook fraai was zijn lezing van Sunny side of the Street, gespeeld op altsaxofoon, het instrument waarop hij verliefd was voor Hampton hem tot de tenor bekeerde.

Jean Baptiste Illinois Jacquet, geboren in het dorp Broussard bij Lafayette in Louisiana is niet meer de hitsige honker van toen, maar hij speelt nog altijd heel verleidelijk. Met inmiddels de ervaring dat waar je op je 25ste met twee handen naar grijpt ook te bereiken is met de wink van een pink.