EDDY DETERMEYER OVER; Jazz-historie

Hans Dulfer & Eddy Determeyer: De Geschiedenis van de Nederlandse Jazz, Amsterdam 1998. Net als de cd met dezelfde titel (Muma 65313) alleen verkrijgbaar in de filialen van De Bijenkorf, elk voor tien gulden.

GRONINGEN, 12 OKT. “Dat Den Haag de eerste stad was waar de jazz in Nederland voet aan de grond kreeg en niet Amsterdam zal voor veel mensen waarschijnlijk nieuw zijn. Ook weet lang niet iedereen dat de radio zo'n belangrijke rol gespeeld heeft bij de verspreiding van de jazz in Nederland.”

Muziekjournalist Eddy Determeyer (1942), schreef in vele periodieken en wist zelfs Penthouse en Elegance warm te krijgen voor jazz en blues. Hij was jarenlang hoofdredacteur van het maandblad Jazz Nu en is dat tegenwoordig van het concurrerende tijdschrift Big Band! Aan zijn boekpublicaties Ruige Dagen/60 Jaar Jazz in Groningen en Backbeat/De Gouden Jaren van de Rhythm & Blues voegde hij onlangs in samenwerking met Hans Dulfer De Geschiedenis van de Nederlandse Jazz toe in 95 pagina's, plus een cd met dezelfde titel.

“Die titel suggereert inderdaad nog al wat, ik had zelf liever iets met 'In Vogelvlucht' gehad. Maar het boekje is geschreven in opdracht van de Bijenkorf, die ieder jaar een muziekmaand met een thema heeft. Vorig jaar was het geloof ik de opera en volgend jaar zal het misschien de Nederpop zijn. En die titel komt dus niet van mij.

“Eerst vroeg men Hans Dulfer, die mij suggereerde als schrijver, ik denk omdat hij van de jazz van vroeger niet zoveel weet. Dulfer heeft vooral gewerkt aan de samenstelling van de cd en de jazz cd Top 25 die in het boekje is opgenomen. Verder heeft hij mijn tekst gelezen en enkele kritische suggesties gedaan.

“In die Top 25 zitten een aantal smartelijke ommissies omdat de verkrijgbaarheid op cd een belangrijk criterium was. De Bijenkorf wilde ook per se een paar mensen op de cd. Pia Beck bijvoorbeeld had voor ons niet zo gehoeven. Aanvankelijk mocht er zelfs helemaal geen improvisatie- of experimentele muziek op de cd, maar daar hebben we iets aan kunnen doen.

“Het ontbreken van Available Jelly, Palinckx en anderen, heeft allemaal te maken met de beperkte ruimte. Het boekje moest natuurlijk ook nog leesbaar blijven en geen bombardement van namen worden. Het is geschreven voor de niet-specialist en daar van uitgaand vind ik het nog niet zo slecht. Dat de Nederlandse jazz tot de jaren '60 gemodelleerd was naar Amerikaanse voorbeelden en pas daarna eigen varianten ontwikkelde, dat staat er in elk geval heel duidelijk in.

“Een veel vollediger geschiedenis van de jazz in Nederland is in voorbereiding onder auspiciën van het Nederlands Jazz Archief. Ik weet dat onder anderen Pim Gras en Bert Vuijsje daarvoor aan het werk zijn en dat het gepland is voor volgend jaar. Ik ontdekte dat pas toen ik bij de voorbereiding van dit boek voor informatie bij het Archief was en daar iets van paniek bespeurde omdat ik hun project in de wielen zou rijden. Maar dat is natuurlijk niet geval. Dit is een snel en bescheiden werkje, zij het wel betrouwbaar en informatief. Je moet denken aan die AO boekjes die je vroeger veel zag. Uit het ene deeltje leerde je 'alles' over ruimtevaart en uit het volgende 'alles' over klederdrachten.”