Apart kaartje voor metro in Amsterdam

AMSTERDAM, 12 OKT. Voor de metrolijnen in Amsterdam moeten reizigers in de toekomst een apart kaartje kopen. Wethouder Ter Horst (Gemeentevervoerbedrijf) heeft hiervoor vorige week groen licht gekregen van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat).

De gemeente en het GVB gaan de plannen voor het plaatsen van tourniquets uitwerken. De bedoeling is dat tegen het einde van dit jaar een definitief besluit wordt genomen over welk systeem wordt ingevoerd. Volgens het GVB zal het daarna nog circa twee jaar duren voor het systeem klaar is.

Het plaatsen van de tourniquets kost circa zeventig miljoen gulden, waarvan het rijk vijftig miljoen voor zijn rekening neemt. Amsterdam moet 20 miljoen betalen. Het geld van het rijk is beschikbaar omdat de aanleg van de Ringlijn rond Amsterdam negentig miljoen goedkoper is uitgevallen. In Amsterdam bestaat al langer de wens voor een apart metrokaartje omdat veel reizigers zwart reizen. Het GVB denkt het zwartrijden terug te dringen van 17 naar 5 procent. Ook biedt een apart kaartje de mogelijkheid meer zeggenschap te krijgen over de geldstromen. In 1993 werden al voor zes miljoen gulden de eerste stalen toegangshekken geplaatst, maar bij nader inzien bleken er geen oplossingen voorhanden de tourniquets geschikt te maken voor de nationale strippenkaarten.

Er zijn nog wel veel praktische oplossingen te overwinnen, zoals de vraag wat er moet gebeuren met reizigers met een landelijke ov-kaart. Ook is onduidelijk of er één tarief voor het hele metronet komt of dat er met zones wordt gewerkt. De bedoeling is dat het systeem geschikt wordt voor het betalen met een chipkaart, hetgeen later mogelijk in het hele land wordt ingevoerd.