Akkoord over nieuw vliegveld van Milaan; Conflict Malpensa opgelost

ROTTERDAM, 10 OKT.De Europese Commissie en de Italiaanse regering hebben gisteren een “principe-akkoord” bereikt over de Milanese luchthaven Malpensa. Daarmee is een zaak voor de Europese rechter van de baan en een slepend luchtvaartconflict opgelost.

De Europese Commissie zegt te verwachten dat de Italiaanse regering de details van de overeenkomst binnenkort zal vastleggen in een decreet. Het akkoord tussen de Europese Commissie en de Italiaanse regering houdt in dat bij opening van Malpensa op 25 oktober alle maatschappijen voor 66 procent van hun vluchten de nieuwe luchthaven gebruiken. De overige 34 procent kan blijven vliegen op de bestemming Linate.

Van die vluchten op Linate mag echter maximaal 70 procent een zogeheten hub, een luchthaven die dient als grote overstapplaats, als bestemming hebben. Volgens de berekeningen van de Europese Commissie blijft door deze regeling 40 procent van de passagiers naar Linate vliegen.

De regeling geldt tot het jaar 2000 als de nieuwe snelweg en spoorlijn van en naar Malpensa gereed zijn. Daarna moeten alle buitenlandse vluchten op Milaan verplaatst zijn naar Malpensa. Linate zou dan alleen gebruikt worden door maatschappijen die tussen Milaan en Rome vliegen.

De meeste Europese luchtvaartmaatschappijen wilden niet naar het grote nieuwe vliegveld Malpensa vliegen omdat dit vijftig kilometer van Milaan ligt. Volgens hen is Malpensa bovendien niet goed bereikbaar per spoor of snelweg. De luchtvaartmaatschappijen bleven daarom liever op de oude luchthaven Linate vliegen. Deze ligt slechts tien kilometer buiten Milaan.

De Italiaanse regering stelde echter strikte richtlijnen op voor de verdeling van vluchten. Na klachten van Europese luchtvaartmaatschappijen stak de Europese Commissie hier een stokje voor. De Commissie vond ook dat de luchtvaartmaatschappijen veel te weinig tijd hebben gekregen om hun 'verhuizing' van Linate naar Malpensa goed te kunnen regelen. In reactie hierop dreigde de Italiaanse transportminister Burlando woensdag nog naar het Europese Hof van Justitie in Luxemburg te stappen.

Gisterochtend liet Burlando echter weten dat toch een akkoord mogelijk is. EU-transportcommissaris Kinnock wil de details daarvan eerst bestuderen, maar zegt in principe te kunnen leven met de overeenkomst. De val van de regering-Prodi zal geen gevolgen hebben voor het akkoord. Burlando zette er zijn handtekening onder voordat de beslissende stemming in het Italiaanse parlement plaatsvond.

KLM, dat door de alliantie met Alitalia meer op Italië gaat vliegen, reageerde verheugd op het akkoord. De KLM is er overigens steeds van uit gegaan dat er wel een oplossing zou komen. De mogelijkheid verder te kunnen groeien op een nieuwe luchthaven als Malpensa is voor KLM een belangrijk element in de alliantie met Alitalia. KLM verwacht begin volgende maand een uitgewerkt akkoord met Alitalia te kunnen presenteren.

De managing director van Alitalia Domenico Cempella had daarom aangedrongen op een harde lijn tegenover Brussel. Alitalia hoopt in het samenwerkingsverband met de KLM het nieuwe Malpensa uit te bouwen tot een hub voor de commercieel buitengewoon interessante Noord-Italiaanse markt. Bovendien heeft de streek waarin de luchthaven van Malpensa is gebouwd veel minder last van mist dan Linate.