Geschil over strategie; Ahold breekt met Spaanse zakenpartner

MADRID, 9 OKT. Supermarktconcern Ahold onderhandelt met zijn Spaanse partner Caprabo over de beëindiging van hun joint venture in Spanje.

Dat hebben beide bedrijven vanochtend bevestigd. De joint venture heeft 45 supermarkten in en rondom Madrid en een jaaromzet van 300 miljoen gulden.

“Wij zien goede mogelijkheden in Spanje en willen snel groeien”, zei een woordvoerder van Ahold. “Onze partner, een wat kleiner bedrijf, heeft een ander tempo voor ogen.”

Een woordvoerder van de Catalaanse supermarktketen Caprabo bevestigde vanochtend desgevraagd dat de samenwerking tussen Ahold en Caprabo is stukgelopen op verschillen van inzicht over de te volgen strategie. Daarbij zou met name de snelle expansie in Spanje die Ahold voor ogen staat, botsen met de meer conservatieve aanpak van Caprabo. Met name de recente aankoop door Ahold van twee winkelketens in het zuidelijke Andalusië zou bij de Caprabo in het verkeerde keelgat geschoten zijn.

Het ligt voor de hand dat Ahold zal proberen zijn partner uit te kopen, maar de beide partners zouden ook onderling de onderdelen van de joint venture kunnen verdelen. Een woordvoerder van Caprabo verwacht het overleg over de beëindiging van de gezamenlijke onderneming de komende week af te ronden.

Ahold, dat van 1974 tot 1985 al eens een poging tot expansie in Spanje waagde, zette eind 1996 opnieuw voet op die markt. De alliantie Store 2000 met Caprabo begon toen met de overname van elf winkels, voornamelijk grote supermarkten, rondom Madrid. Voor Caprabo was de aankoop een eerste stap buiten Catalonië en Mallorca. In 1997 kwamen daar zes winkels bij. Aan het eind van dat jaar bedroeg de omzet 117 miljoen gulden. Dit jaar steeg het aantal winkels van 17 tot 45, met een gezamenlijke omzet die volgens Ahold zal uitkomen op ruim 300 miljoen gulden.

Ahold wil de komende jaren snel verder groeien in Spanje. Vorige maand nam Ahold het concern Dumaya over, een keten van 23 supermarkten, vijf cash & carry's en een grote hypermarkt. Die winkels liggen in en rondom de Spaanse stad Malaga en de Spaanse enclave Ceuta aan de Marokkaanse kust. De omzet van Dumaya in 1997 was 150 miljoen gulden. Verder onderhandelt Ahold over samenwerking met Dialco, een keten van honderd winkels met een omzet van 400 miljoen gulden in 1997.