Reclamewerk van Magritte in museum Boijmans; 'Ik haat advertenties'

“Ik haat mijn verleden”, schreef ooit de Belgische surrealist René Magritte (1898-1967).

“Ook haat ik decoratieve kunsten, folklore, advertenties, gesproken aankondigingen, padvinders...” Die minachting voor advertenties is vreemd als men weet dat Magritte van 1924 tot ver in de jaren '40 naast zijn schilderwerk ook advertenties, boekomslagen en andersoortige reclame-uitingen in opdracht maakte. Uit niets blijkt dat hij er een hekel aan had. Integendeel, Magritte had zelfs een eigen reclamestudio die hij samen met zijn broer, de componist Paul Magritte, in 1930 opzette. Hoewel dat puur uit economische motieven gebeurde, heeft Magritte ook in tijden dat het hem financieel beter ging, als reclame-ontwerper gewerkt.

Magritte begon zijn carrière in de reclame na een weinig bevredigende baan als ontwerper in een behangfabriek. Naast advertenties voor onder meer een automerk en omslagen voor partituren, maakte hij tussen 1924 en 1928 vooral reclame-ontwerpen voor het vooraanstaande Brusselse modehuis Norine. Zijn ontwerpen zijn nauw verwant aan de schilderstijl van dat moment: eerst is dat kubistisch en art deco-achtig, al snel wordt het surrealistisch. Zijn beroemde schilderijen met tekst zijn sterk geïnspireerd door zijn reclamewerk.

Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam heeft een kleine tentoonstelling ingericht met het reclamewerk van Magritte. De expositie omvat circa twintig advertenties en boekomslagen, die in gedrukte vorm (tijdschriften e.d.) worden gepresenteerd.

*Magritte in Druk. T/m 17 jan. 1999 in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zon- en feestdagen 11-17u. Gesloten op 25 dec en 1 jan.