DICK DE GRAAF

Dick de Graaf Septet: The Burning of the Midnight Lamp (VIA Jazz 9920552).

Ook Nederlandse jazzmusici kennen hun popklassieken, zo is de afgelopen jaren gebleken. Een revolutie is het dus niet dat saxofonist Dick de Graaf bijna een hele cd vult met stukken van Jimi Hendrix. Waar je meer van opkijkt is dat in zijn septet naast die toch al vreemde viool een steeldrum de plaats heeft ingenomen van de piano.

De bespeler van dat instrument, Russell 'Konkie' Halmeyer, geeft aan The Burning of the Midnight Lamp zo'n specifieke kleur dat je het origineel vaak vergeet. In 'Manic Depression' voert Halmeyer de show naar een fade out en in 'Voodoo Chile' speelt hij een 'Chinees' aandoende solo tegen een achtergrond van lange blazerslijnen en een wah-wah-ostinato van gitarist Wim Bronnenberg. De laatste heeft natuurlijk de moeilijkste taak want Jimi Hendrix imiteren is niet leuk en hem verbeteren nauwelijks te doen. In de arrangementen van De Graaf wordt dat probleem enkele keren opgelost door de melodielijnen van Hendrix door andere instrumentalisten te laten spelen. De Graaf zelf 'zingt' op tenorsax de tekst van 'Angel' en trombonist Hans Sparla ontfermt zich over de titelsong. Voor de gitaar rest een bescheiden solo-ruimte; alleen in 'Little Wing' mag hij even flink loos gaan. In het roemruchte slotstuk 'Purple Haze' wordt de meeste elektriek zelfs door violist Michael Gustorff gebruikt. Deze Jimi Hendrix zonder tekst is binnenkort live te horen in Alkmaar, Leiden, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.