Autoverkoop groeit met twaalf procent; 'Ruimtewagen' populair

ROTTERDAM, 8 OKT. De verkoop van personenauto's is in de eerste negen maanden van dit jaar met bijna twaalf procent gegroeid, vergeleken met dezelfde periode in '97. In totaal werden 441.400 auto's verkocht. Dat heeft de RAI Vereniging van de rijwiel- en automobielindustrie bekendgemaakt.

De RAI wijst erop dat in het derde kwartaal de groei nog is versneld, ondanks 'sombere berichten over de financiële markten en de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse economie'. In de periode van januari tot en met juni was er nog sprake van acht procent groei.

Volgens secretaris Frans van Eijkelenburg hoeft de automobielsector zich ook geen enkele zorg te maken over een neergaande economie. “We moeten elkaar geen problemen aanpraten die er niet zijn. De koerscorrecties op de aandelenbeurzen hebben betrekking op een virtuele economie. De Nederlandse economie is solide, het consumentenvertrouwen is nog steeds groot en de autofabrikanten bieden over de hele linie aantrekkelijke nieuwe modellen aan.”

Uit de cijfers van de RAI blijkt dat vooral de markt voor ruimte-auto's (multi purpose vehicles) en stationwagons snel groeit. Sinds 1994 is dat aantal bijna verdrievoudigd. Nu is 5,5 procent van het wagenpark een ruimte-auto en 21 procent een stationwagon, in '94 waren deze types samen nog goed voor tien procent. De helft van alle auto's is echter nog de traditionele drie- of vijfdeurs hatchback, 19 procent is een sedan. Het aantal cabriolets blijft steken op 1,1 procent, ongeveer evenveel als terreinauto's.

De consument betaalt gemiddeld 40.300 gulden voor een auto, in '97 was dat nog 39.600 gulden. De prijsstijgingen hebben ertoe geleid dat het zwaartepunt van de verkopen - 36,6 procent - is verschoven naar de prijsklasse tussen 35.000 en 50.000 gulden. Bijna 29 procent valt in het segment tussen 25.000 en 35.000 gulden. Eén op de vijf auto's is goedkoper dan 25.000 gulden.

Van alle nieuw verkochte auto's is achttien procent duurder dan 50.000 gulden. Bijna de helft van alle auto's (45,3 procent) wordt voor zakelijke doeleinden aangeschaft.

General Motors verkocht vorig jaar het best met 52.310 auto's, gevolgd door Volkswagen met 48.575 stuks. De Opel Astra was met 21.297 exemplaren het meest verkochte type, gevolgd door de Volkswagen Golf, waarvan er 18.251 werden verkocht. Van de Astra werden er in de eerste negen maanden van dit jaar al 26.850 verkocht, van de Volkswagen Golf inmiddels 20.138.