Over geluidhinder Schiphol; Netelenbos negeerde fax 14.000 huizen

DEN HAAG, 7 OKT. Schiphol heeft de Rijksluchtvaartdienst (RLD) op 13 februari laten weten dat bij de uitbreiding van 100.000 vluchten ongeveer 14.000 woningen geluidhinder zullen ondervinden. Dat blijkt uit een fax die de luchthaven vanochtend naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft in haar 'Schoon Schip notitie' geen melding gemaakt van de bewuste fax. Wel heeft zij een eerdere brief van de luchthaven genoemd waarin wordt gesproken over ruim 11.000 woningen. Daarin zit echter niet de 'meteomarge' verwerkt, wat in de fax van 13 februari wel het geval is. De fax ging vanochtend naar de Tweede Kamer in aanvulling op de hoorzitting gisteren.

Het kabinetsbesluit om Schiphol extra vluchten toe te kennen werd op 6 maart van dit jaar genomen, dus na de fax van 13 februari, onder voorwaarde dat er circa 12.000 geluidgehinderde woningen zouden zijn. De beslissing werd genomen op basis van een rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlabaratorium (NLR). Onduidelijk is of de laatste fax van Schiphol, waarin dus staat dat 14.000 huizen hinder zullen hebben, onderdeel is geweest van de besluitvorming.

Voormalig minister De Boer (VROM) liet eerder in deze krant weten dat het kabinetsbesluit nooit was genomen als duidelijk was geweest dat veel meer dan 12.000 woningen gehinderd zouden worden.

Groen Links fractievoorzitter P. Rosenmöller noemde de vandaag gestuurde fax van Schiphol vanmorgen een “ondubbelzinnig signaal dat de luchthaven al vroegtijdig heeft aangegeven dat 12.000 woningen niet mogelijk zijn. Het is onbegrijpelijk dat het getal toch in de discussie naar voren is gebracht, zeker omdat bekend was dat de luchtvaartsector er niets in zag”.

PvdA-woordvoerder Van Gijzel zegt echter dat de cijfers van Schiphol zijn “overruled” door het NLR-rapport, dat 12.000 geluidgehinderde woningen wel mogelijk achtte. “Nu weten we dat die conclusie niet klopt, maar dat komt omdat Schiphol zelf verkeerde invoergegevens heeft verstrekt. Toch noemt Van Gijzel het “slordig dat de RLD de eerdere cijfers van Schiphol niet naast het NLR-rapport heeft gelegd”.