Nieuwe film Steven Soderbergh; George Clooney is een held, ook al is hij een boef

Out of Sight. Regie: Steven Soderbergh. Met: George Clooney, Jennifer Lopez, Ving Rhames, Steve Zahn. In: 25 theaters.

De wangen van George Clooney zijn de hele film gevangen in van dat ouderwetse gouden licht waardoor je meteen weet: dit is een held, ook al is hij eigenlijk een boef. Hij hoeft alleen nog maar te fronsen en dat scheve lachje te lachen om je voor hem in te nemen en gelukkig laat hij de rest van zijn gebruikelijke geschmier achterwege. Clooney speelt niet, Clooney charmeert, maar doet dat op zo'n niet nadrukkelijke en vooral niet irritante manier dat het een heerlijk gevoel is om de hele film op z'n hand te zijn. Op z'n hand te zijn als hij z'n zoveelste bank overvalt, in de gevangenis belandt (ook al voor de zoveelste keer), ontsnapt en dan door de klunzigste samenloop van toevalligheden aller tijden samen met een FBI-agente (Jennifer Lopez), die net een Sig Sauer .45 van haar vader voor haar verjaardag heeft gekregen, in de achterbak van zijn vluchtauto belandt.

Het staaltje claustrofobische humor dat dat oplevert komt uit de koker van misdaadauteur Elmore Leonard en regisseur Steven Soderbergh (sex, lies and videotape) zorgde ervoor dat Out of Sight samen met Quentin Tarantino's Jackie Brown (eerder dit jaar te zien) een gedeelde eerste plaats in de rij van recente Leonard-verfilmingen (Get Shorty, Touch) inneemt. Dat beide films duidelijk hun eigen signatuur hebben en van hun respectievelijke regisseurs hun eigen kleurstelling meekregen, pleit alleen maar voor Leonards plots en dialogen die schijnbaar voor uiteenlopende filmmakers genoeg te associëren overlaten. Dat Soderbergh desondanks erkent schatplichtig te zijn aan Tarantino blijkt uit de cameo's van Michael Keaton als Ray Nicolet, een van de twee agenten uit Jackie Brown en Samuel L. Jackson als heel wat onherkenbaarder gevangene aan het einde van de film. Maar waarom zou wapenhandelaar Ordell Robbie dat rare sikje niet gewoon tussen twee arrestaties in zijn kwijtgeraakt?Fantasie speelt sowieso een grote rol in Out of Sight, want dat broeierige liaison in die achterbak blijft natuurlijk niet zonder gevolgen, al wordt niet altijd even duidelijk of nou de fantasie van de toeschouwer of die van de beide hoofdpersonen op hol slaat, zo ongerijmd en onverstandig verlopen hun ontmoetingen. Want het blijven natuurlijk wel een schurk en een dame.

En de romantiek blijft natuurlijk van ondergeschikt belang aan de kraak van de eeuw die onze gentleman-crimineel Jack Foley aan het voorbereiden is om daarna rustig met dieven-pensioen te kunnen gaan. Daarvoor heeft hij de hulp nodig van zijn maat (Ving Rhames), die, hoe kan het ook anders, Buddy heet en al zijn misstappen aan zijn zuster opbiecht. De vrome Buddy met zijn onalledaagse misdadigers-ethiek is niet de enige met wie Jack rekening moet houden. Als hij eindelijk bij het huis van de multimiljonair Richard Ripley arriveert, heeft hij een bonte entourage van ex-bajesmakkers, angsthazige psychopaten en tot kalmte gemaande vijanden om zich heen verzameld. En helemaal alleen in een volgauto het onverschrokken meisje met haar Sig dat zijn geest vertroebelt.

Out of Sight is een van die tegenwoordig steeds zeldzamere films die geen enkele andere pretentie hebben dan om vakkundig vermaak te bieden. En dat is ruimschoots geslaagd. De wereld hoeft niet gered of verbeterd te worden, de wereld is in het getoonde universum zelfs irrelevant. De helden zijn van bordkarton, maar wel van die speciale soort die een gouden glans geeft in het juiste licht. En die straalt ook af op de toeschouwer.