Italië verwerpt eis Brussel over vliegveld; Akkoord weer afgeblazen

ROME, 7 OKT. In het slepende conflict tussen Italië en de Europese Commissie over het Milanese vliegveld Malpensa heeft Italië de eisen van Brussel verworpen als “onaanvaardbaar”.

De Italiaanse minister van transport Claudio Burlando zou vandaag een nieuw decreet ondertekenen over Malpensa, nadat een eerdere maatregel werd verworpen door eurocommissaris Neil Kinnock. Inzet is de vraag in hoeverre buitenlandse maatschappijen verplicht kunnen worden hun vluchten op Milaan te verplaatsen van het makkelijk te bereiken vliegveld Linate naar het nieuwe en grotere, maar verder van de stad gelegen Malpensa.

De managing director van luchtvaartmaatschappij Alitalia, Domenico Cempella, heeft aangedrongen op een harde lijn tegenover Brussel. Alitalia hoopt in een samenwerkingsakkoord met de KLM het nieuwe Malpensa uit te bouwen tot een hub voor de buitengewoon interessante Noord-Italiaanse markt.

Brussel had geëist dat veertig procent van de vluchten op Linate zou blijven totdat de verbindingen met Malpensa zijn verbeterd. Burlando wil uitgaan van het aantal passagiers, niet van het aantal vluchten, om te voorkomen dat buitenlandse maatschappijen hun belangrijkste verbindingen blijven gebruiken om hun eigen hubs te voeden. In een toelichting gisteravond op zijn decreet zei Burlando dat hij een derde van het totale vliegverkeer op Linate wil houden.

Volgens Burlando zal Malpensa openen op de geplande datum van 25 oktober. Het percentage voor Linate zou verder moeten verminderen in mei volgend jaar, als de directe treinverbinding met het vliegveld klaar is. In januari 2000, als ook de verbeteringen aan de wegen gerealiseerd zijn, moeten alle buitenlandse vluchten op Milaan zijn verplaatst naar Malpensa. Linate zou dan alleen worden gebruikt door maatschappijen die tussen Milaan en Rome vliegen.

Burlando verwerpt het argument van Kinnock dat zijn besluit bevoordeling betekent van Alitalia, dat via Linate makkelijker zijn hub in Rome kan voeden. Wie vanuit Noord-Italië een transcontinentale vlucht wil maken, zal dat rechtstreeks doen vanuit Malpensa, en niet omvliegen en overstappen in Rome, zegt Burlando.

De Europese Commissie heeft informeel laten weten grote bezwaren te hebben tegen het beleid van Burlando. De bestaande verbindingen met Malpensa worden als onvoldoende beoordeeld om het vliegveld met een behoorlijke bezetting te laten openen op 25 oktober. Bovendien krijgen de buitenlandse maatschappijen in de ogen van Brussel te weinig tijd om hun overgang van Linate naar Malpensa te regelen, ook al is dat in het begin gedeeltelijk.