Elke doelgroep zijn eigen Titanic

Het luxueus gehuisveste winkelcentrum Magna Plaza, achter het Koninklijk Paleis in de Amsterdamse binnenstad, laat zich dezer dagen licht verwarren met een bioscoop. Een metershoog doek aan de voorgevel vestigt er nu immers de aandacht op de succesfilm Titanic, die dit jaar alleen al in de Nederlandse bioscopen zo'n 50 miljoen gulden heeft opgebracht. En morgen wordt de film op video uitgebracht.

Volgens het inmiddels van Marco Borsato bekende stunt-procédé gaat de in Magna Plaza gevestigde cd- en videowinkel Virgin morgenochtend al om acht uur open om het gretige publiek binnen te laten. De eerste 200 kopers krijgen elk een sleutel, waarvan er één toegang geeft tot een kluis met een diamant ter waarde van 5000 gulden. Wie de afgelopen dagen de Firato in de Amsterdamse RAI bezocht, zag trouwens buiten al een nagebouwde Titanic - 25 meter lang en ruim 6 meter hoog - staan.

Het distributiebedrijf 20th Century Fox Home Entertainment Benelux heeft voor de video-uitbreng van Titanic een campagne van ongekende omvang opgezet. In totaal wordt er circa 6 miljoen gulden voor uitgetrokken om alle doelgroepen te bereiken. Bij voorbaat is zelfs al becijferd dat 95 pct van alle 20- tot 44-jarigen de komende weken 8,3 keer één van de tv-commercials zal zien. Er zijn drie verschillende reclamefilmpjes gemaakt, legt Roel Mostert van het pr-bureau Leads uit: één voor vrouwen, waarin het romantische aspect wordt benadrukt, één voor mannen, met meer aandacht voor de speciale effecten, en één voor de jeugdige achterban die vooral hoofdrolspeler Leonardo diCaprio wil bewonderen.

Bovendien heeft 20th Century Fox extra promotiekanalen geschapen door zaken te doen met de fabrikant van Pepsi, Sisi en 7-Up. Onder het hitsig bedoelde motto 'enjoy the passion' werden tien miljoen flesjes voorzien van spaarpunten, die recht geven op de talloze Titanic-cd's, Titanic-speelgoedjes en andere spullen met Titanic-reclame erop. En voorts voert het schoonheidsbevorderende concern Max Factor een aparte campagne voor een nieuwe productenlijn rondom één van de met een Oscar bekroonde schminkers van de film.

Niet bekend

Uit een eigen onderzoek is al gebleken, dat ruim de helft van de Titanic-bezoekers ook de videoband wil kopen. De detailhandel is verder lekker gemaakt met het feit dat 61 pct van de regelmatige videokopers een 'koopintentie' uitsprak, en nog eens 23 pct van degenen die nooit eerder een videoband hebben gekocht.

Het mag ook nauwelijks toevallig heten dat SBS6 juist morgenavond weer begint met het van top tot teen gesponsorde programma Moviebox, waarin de videodistributeurs hun nieuwe films tegen de somma van 3500 gulden per titel kunnen laten aanprijzen. Een eerdere serie afleveringen leidde binnen de branche tot veel klachten wegens het late uitzendtijdstip, het geringe aantal kijkers (circa 250.000) en de tamelijk onbetrokken presentatie door Irene van der Laar. “Moviebox blijft toch een praatje bij een plaatje, een fragmentje voor een centje”, aldus een ontevreden videohandelaar in het vakblad Muziek & Beeld.

Nu is de video-industrie echter beterschap beloofd. Niet alleen is het programma ondergebracht bij een andere producent, maar zelfs is toegezegd dat Irene van der Laar voortaan zelf vantevoren alle films zal bekijken die ze aanprijst. Eén van die films is vanzelfsprekend Titanic, die in de aflevering van morgenavond uitvoerig aan de orde zal komen.