'Vrouwenautootje' voor trendy types

De verkoop van de Smart, de nieuwe kleine auto van Daimler-Benz en Swatch, begon afgelopen weekeinde. “Best een leuk ding, maar er past echt niks in.”

AMSTERDAM, 5 OKT. Een gesoigneerde man, sigaar in de mond, heeft net een rondje gereden in de Smart en vindt het “een kittig dingetje”. Kopen? “Ach, wie weet. Lijkt me wel aardig voor m'n vrouw. Als extraatje.”

Na een uitgebreide reclamecampagne is het tweepersoonswagentje van Daimler Benz en de Zwitserse horlogefabrikant Swatch sinds zaterdag officieel te koop. Vanaf 20.000 gulden, in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Bij het 'Smart Center' in Amsterdam-Zuidoost rijden de autootjes af en aan. Hier en daar probeert een ouder echtpaar de Smart uit, af en toe iemand alleen, maar het zijn vooral jonge stellen die in de bontgekleurde city-coupé stappen.

De wachttijd voor de proefrit, over de snelweg naar Abcoude en terug, kan flink oplopen, omdat slechts drie Smarts het terrein mogen verlaten. De meesten mensen rijden daarom niet verder dan een rondje om het gebouw.

Deborah Siemons, op zoek naar een nieuwe auto, heeft even heen en weer gereden op het parkeerterrein. Ze is redelijk positief. “Hij heeft een grappig model en stuurt lekker licht.” Ze moest wel wennen aan de versnellingsbak. Schakelen gebeurt zonder ontkoppelen. “Het leek wel weer rijles.”

Vriend Harry Broecks is tevreden: “Ik ben 2,02 meter lang, maar heb m'n kop geen een keer gestoten.” Over het model is hij wat minder te spreken. “Het is eigenlijk net een invalidenwagentje.” Die term nemen meer bezoekers in de mond. Een “vrouwenautootje”, vinden anderen, of “een boodschappenwagentje”.

“Best een leuk ding, maar er past echt niks in”, meent R. Zijp. “Voor die prijs koop ik liever een auto waar ik ook mee op vakantie kan.”

Volgens marketing manager Sidney Mock is de Smart vooral een stadsauto. Hij denkt dat de auto vooral in de smaak valt bij “trendy types, zo tussen de 25 en veertig jaar”.

Het is de bedoeling dat de Smart Centers uitgroeien “tot meer dan een showroom”. Nu springt vooral de zestien meter hoge glazen toren in het oog, die plaats biedt aan maximaal 27 auto's. De kelder van de vestiging in Amsterdam is omgebouwd tot 'Smartcafé'. Daar kunnen Smart-rijders de tijd doden als hun auto een opknapbeurt krijgt. Er staan al een leestafel en een computer met Internet-aansluiting. Binnenkort zijn er ook inline-skates te huur.

Tot eind van het jaar verkopen de vier vestigingen elk 250 Smarts. Volgend jaar hopen de fabrikanten er in Nederland 5000 af te zetten. De wagentjes zouden al zijn uitverkocht, maar dat is volgens Mock niet waar. “Wie er snel een wil hebben moet wel opschieten.” De levertijd zal voor de laatkomers zeker enkele maanden bedragen.

Deborah Siemons overweegt serieus een Smart aan te schaffen. “Op voorwaarde dat-ie binnen afzienbare tijd geleverd wordt. Als ik er een half jaar op moet wachten, vergeet het dan maar.”