WE-topman wil geen snelle winst

Het detailhandelsbedrijf WE International zal, als het bod van 1,9 miljard gulden slaagt, het Bijenkorf-concern niet opbreken. “We gaan de Hema en de Bijenkorf niet verkopen.” Een gesprek met topman Ronald de Waal.

ROTTERDAM, 3 OKT. “Wij hebben in de top meer ervaring in de detailhandel dan de meeste andere concerns in Nederland, inclusief Vendex.” Dat zegt topman Ronald de Waal van het familieconcern WE International in een toelichting op zijn bod van 1,9 miljard gulden op Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB). Zijn bod concurreert met een lager bod van Vendex (V&D, Hans Anders, Kijkshop) op KBB (Bijenkorf, Hema, Praxis).

De 46-jarige De Waal - “ik ben een retailer in hart en nieren, een concept-denker” - is opgeleid in de Verenigde Staten en heeft daarna voor WE International de Europese expansie van de Hij- en Zij-winkels geleid. Vanaf 1977 in Zwitserland, vanaf 1983 in België en vanaf 1984 als topman. WE International heeft 260 Hij- en Zij-winkels en verder onroerend goed in de Verenigde Staten (“zo'n 25 winkelcentra), in Nederland en de rest van Europa.

Hebt u wel genoeg ervaring om KBB over te nemen?

“Met alle respect voor de heer Hessels (bestuursvoorzitter, red.), maar de detailhandelskennis bij Vendex zit bij de heer Hamming. En die was tien jaar geleden nog verkoopdirecteur van Hij-Nederland.” En bij KBB, bij M&S Mode en bij de Hema, zitten sinds vorig jaar ook twee mannen die bij ons vandaan komen om die ketens uit de problemen te helpen. Kennelijk zijn we een goed opleidingscentrum.”

Uw bod is al afgewezen. KBB wil niet verder praten, zei president-commissaris Hazelhoff van KBB donderdag in deze krant.

“Onbegrijpelijk. Ons bod is niet alleen beter voor de aandeelhouders, maar ook voor de werknemers van KBB. Vendex en KBB praten over synergie-voordelen. Dat betekent verlies van arbeidsplaatsen. Wij willen groeien en internationaal expanderen. Dat levert extra werkgelegenheid op en carrière-kansen. Hazelhoff heeft een verantwoordelijkheid ten opzichte van de aandeelhouders en werknemers. Hij kan ons bod niet af doen met: we praten niet.”

Internationale expansie met warenhuizen kan niet, zeggen critici?

“Vendex is een Nederlands concern, daar staat de expansie nog in de kinderschoenen. Wij zijn al actief in zes landen. We hebben een belang van ongeveer 5 procent in Saks Inc (een grote Amerikaanse warenhuisketen met onder meer het beroemde Saks Fifth Avenue, red.) Daar zou de Bijenkorf van kunnen profiteren. We zijn met Saks Inc ook in gesprek om voor een klein deel te participeren in KBB.”

Waarom kunt u meer bieden voor KBB dan Vendex?

“Omdat we een groeiscenario hebben. Bovendien is Vendex een beursgenoteerde onderneming. Ze moeten ieder kwartaal hun cijfers publiceren. Dan neem je, voor de lange termijn, niet altijd de goede beslissingen.”

Gaat u het KBB-concern opbreken en in delen verkopen?

“Zeker niet, we gaan de Bijenkorf en de Hema niet doorverkopen. We zijn niet uit op snelle winsten. Een bedrijf opbouwen en er een succes van maken is veel leuker. Ik ben als lid van de board (commissaris) nauw betrokken geweest bij de groei van Proffitt's van 40 miljoen dollar omzet in 1987 tot Saks Inc dat een omzet heeft van 6 miljard dollar. En - heel belangrijk - iedere overname had de steun van het zittende management.”