Poesjkin in Rio

Michael Ridpath: De Stroman, vert. Frans en Joyce Bruning (The Marketmaker, Michael Joseph, ƒ 42,55). Holkema & Warendorf, 304 blz. ƒ 29,90

Uit geldgebrek besluit een Engelse academicus, gespecialiseerd in de Russische letterkunde, een baan aan te nemen bij een zakenbank in Londen die schaamteloos geld verdient in de 'opkomende markten' van Latijns-Amerika. Hij zal zich met de Russische financiële markten gaan bezighouden, maar voor het zover is raakt hij verwikkeld in de Zuid-Amerikaanse activiteiten van de bank. Zo komt hij terecht in de harde wereld van de deals, marktmanipulatie, overnames, bedrog en zwart geld. Door een samenloop van omstandigheden wordt hij het slachtoffer van een aanslag en raakt hij verwikkeld in een ontvoeringszaak. Ontgoocheld besluit hij terug te keren naar de Russische literatuur. Maar eerst lost hij een financieel complot op en verzekert hij zich van de liefde van zijn aantrekkelijke Braziliaanse collega-investment banker.

Het is een spannend verhaal en de Engelse schrijver Michael Ridpath weet met grote vaart te schrijven. The Marketmaker is zijn derde financiële thriller, na zijn uitermate succesvolle debuut Free to Trade (1995) en Trading Reality (1996).

The Marketmaker speelt zich afwisselend af in Londen en in Rio de Janeiro. De Londense zakenbank Dekker Ward wordt geleid door twee agressieve Zuid-Amerikaanse broers die totale toewijding van hun medewerkers eisen. De mooie Braziliaanse Isabel staat op het punt een opmerkelijke deal af te sluiten, een obligatielening die bedoeld is voor de financiering van een sociaal project in de favelas, de volkswijken van Rio de Janeiro. Nick, de nieuwbakken bankier en Poesjkin-liefhebber, mag met haar mee naar Rio om de praktijk van investment banking in Brazilië te leren. Daar ketst de deal op het laatste moment af en komen de avonturen goed op gang.

De belevenissen in Rio de Janeiro zijn weliswaar goed gedocumenteerd, maar een beetje oppervlakkig en Ridpath staat tamelijk lang stil bij de ontvoeringszaak. Ook op andere plekken zijn de gebeurtenissen wel erg toevallig. Aan het slot weet hij het verhaal toch een onverwachte wending te geven, waarbij hij zijn kennis van het financiële wereldje vakkundig gebruikt.

Ridpath, zelf een voormalig bankier, is op zijn best in de beschrijving van de financiële sfeer. Net als in zijn vorige twee boeken vormt een financiële vondst de kern van het plot en die zit sterk in elkaar. Zijn schrijfstijl is onderkoeld, zonder literaire pretenties, maar ook zonder de opgeklopte clichés van veel Amerikaanse thrillerschrijvers. Dat maakt The Marketmaker heerlijk leesbaar.