GULDENS BEWAREN

Maar de automatenexploitanten zitten niet stil. Aangezien de kans op een lange overgangsperiode zo goed als verkeken is, likken ze alvast hun wonden en denken ze diep na over oplossingen. Om te beginnen worden gepensioneerde automatenmonteurs 'teruggehaald' voor de euroklus en krijgt iedereen die in de automatenbranche ook maar iets technisch doet, voor 1 januari 2002 een spoedcursus automaten ombouwen.

Maar dat is lang niet genoeg. Fabrikanten van automaten hebben daarom flink wat meer creativiteit uit de kast moeten trekken. Ze proberen de komende jaren alvast zo veel mogelijk verouderde systemen in machines te vervangen door moderne, die op 1 januari 2002 met een eenvoudige handeling of op afstand naar euro's om te zetten zijn. “De twee minuten euro-oplossing”, noemt automatenfabrikant Mars dat.

Directeur R. Dirksen van de Nederlandse distributeur van Mars automaten, EPS Transactie systemen, tracht bedrijven en scholen te overreden af te stappen van het gebruik van munten in automaten. Het merendeel van de 100.000 koffie-automaten in Nederland wordt namelijk alleen intern gebruikt. “In plaats van munten zouden ze bijvoorbeeld penningen kunnen gaan gebruiken.” Voorwaarde is dan wel dat die ergens in de voorverkoop verkrijgbaar zijn.

Een andere oplossing die Dirksen aandraagt is elektronisch betalen binnen een gesloten betalingscircuit. “Veel scholen en bedrijven gebruiken al zogeheten bedrijfskaarten. Dat zijn een soort chipkaarten die op te laden zijn.”

Het opmerkelijkste idee van de automatenexploitanten is hun plan om zelf een reservoir guldens aan te leggen en die na de invoering van de euro eigenhandig weer in omloop te brengen. In sommige omstandigheden is een 'gesloten guldencircuit' denkbaar. Op plaatsen waar veel automaten dicht bij elkaar staan, kan een euro-wisselaar aangebracht worden, die euro's omwisselt naar guldens. Terwijl het Nationaal Forum voor de introductie van de euro juist zo snel mogelijk alle guldens uit omloop wil halen en consumenten van euro's wil voorzien, wil de automatenbranche dit dus tegengaan. Dirksen: “Wij overwegen om als automatenbranche gezamenlijk een publiekscampagne op te zetten, die consumenten moet aanzetten hun guldens te bewaren.”