Ahold koopt partner Metro uit in Polen

Niet bekend

“Nu kunnen we onze strategie voor Centraal-Europa en onze plannen voor Polen voortvarend verder invullen”, zegt Ahold bestuurslid Jan Andreae in een vandaag verspreid persbericht. Ahold is in Centraal-Europa ook actief in Tsjechië.

De omzet van Ahold Polska, die vorig jaar 220 miljoen gulden bedroeg, komt volgens Ahold dit jaar uit op ongeveer 350 miljoen gulden.

De keten heeft ambitieuze groeiplannen. Zo zal het aantal werknemers, nu 2.300, volgend jaar meer dan verdubbelen. In Krakau en Tychy heeft Ahold Polska twee hypermarkten, en bouwvergunningen voor de volgende negen zijn al getekend, vertelde president Jan de Bruyn van Ahold Polska eerder dit jaar. “We willen de beste en de grootste supermarktketen in Polen worden.” Volgend jaar, zo zei De Bruyn, moeten de activiteiten voor het eerst bijdragen aan de winst.

Ahold werkte in Polen de afgelopen jaren samen met het Duitse Allkauf. Toen Allkauf in juli van dit jaar onderdeel werd van Metro, was duidelijk dat Ahold en Metro niet samen verder wilden. Metro heeft buiten de joint venture een omzet van meer dan 1 miljard gulden in Polen met hypermarkten (onder meer de Makro), meubelwinkels en een doe-het-zelf-keten.

“We hebben het kunnen kopen voor een zeer aanvaardbare prijs”, zegt een woordvoerder van Ahold. “Metro heeft nog eens naar zijn overige activiteiten gekeken en geconcludeerd dat het toch vooral actief wil zijn in hypermarkten. Daarvan heeft de joint venture er maar twee.”

Ahold is sinds 1995 actief in Polen, nog steeds een van de snelst groeiende economieën in Europa. De Poolse dochter hanteert vier verschillende formules. Het zijn voornamelijk discount-winkels onder de naam Sesam en 'gewone' supermarkten onder de naam Max. Daarnaast heeft Ahold twee immense Allkauf-hypermarkten en een aantal Mega-cash-and-carry-winkels.