WK Wielrennen

Voor het eerst sinds 1979 is Nederland weer gastland voor het wereldkampioenschap wielrennen op de weg. Dinsdag begint het, in Limburg. Over heuvels en dalen.

DE RACEFIETS

Een racefiets is niet zomaar een racefiets, maar moet om in wedstrijden als het WK wielrennen te mogen worden gebruikt, voldoen aan de regels die de Union Cycliste Internationale (UCI), de internationale wielerfederatie, heeft opgesteld. Het stuur mag niet breder zijn dan 50 centimeter en de fiets niet langer dan 1,85 centimeter. De diameter van beide wielen moet even groot zijn. Voorzieningen om de luchtweerstand te verbeteren zijn verboden (in tijdritten mogen voorzieningen als een aerodynamisch frame wel). Iedere technische innovatie moet worden goedgekeurd door officials van de UCI. Tot 1 januari 1998 stond het de wielerploegen vrij een frame te gebruiken dat afwijkt van het normale driehoekige model. Daarin is verandering gekomen. Frames van voor deze datum mogen alleen nog worden gebruikt tot 31 december 1999. Een gevolg van dit besluit is dat de fiets van de Once-ploeg, waar bijvoorbeeld de Franse renner Laurent Jalabert op rijdt, daarna verboden is. De reden voor zulke beperkingen is dat de UCI terug wil naar een zo eerlijk mogelijke strijd, zonder grote technische verschillen tussen de fietsen. Fietsfabrikanten en de Nederlandse belangenvereniging voor wielrenners zijn ontevreden over de nieuwe regels van de wielerfederatie. De fabrikanten vrezen omzetverlies omdat de toprenners niet meer van steeds moderner materiaal gebruik zullen maken. Materiaal dat ze uiteindelijk aan recreanten willen verkopen. De belangenvereniging van wielrenners is bang dat de fabrikanten zich hierdoor als sponsors uit de sport zullen terugtrekken.

1 FRAME EN FIETS

Het carbon frame van deze Colnago C40 weegt zeven kilo. Vier jaar geleden reden veel wielerploegen nog met stalen frames die elf kilo wogen. Andere bekende profmerken zijn Gazelle, Pinarello en Giant. De C40, afgemonteerd met Shimano Dura-Ace onderdelen, kost 9.000 gulden. Een grote ploeg als de Rabobank heeft 150 fietsen voor 19 renners.

2 TIJDRITFRAME

Aerodynamischer dan het gewone frame. De buizen zijn 'druppelvormig' om de fiets tijdens tijdritten minder luchtweerstand te geven.

3 PEDAAL

Tien jaar geleden moesten renners hun schoenen nog in een beugel steken. Met een riempje konden ze zich 'vastsnoeren' aan het pedaal. Dat leidde soms tot afknelling van de voeten. Dit pedaal werkt als een skibinding: de renner klikt de schoen vast. Als hij aan de zijkant de voet wringt, schiet de schoen uit de binding.

4 DERAILLEUR

'Versnellingsbak' van de racefiets. De derailleur wordt aangetrokken of losgelaten door de versnellingskabel. De ketting 'glijdt' bij deze beweging over de tandwielen.

5 STUURPEN

Sinds een jaar of vijf zit de pen óm de vork in plaats van ín de vork. Ook is de stuurpen verlengd. Dit zorgt ervoor dat de renner een aerodynamischer houding kan aannemen.

6 REMSCHAKELGREEP

De remgreep functioneert ook als versnellingssysteem. Als de grote hendel naar binnen wordt geknepen gaat de fiets in een lichtere versnelling. De kleine hendel zet de fiets in een zwaardere versnelling. Het grote voordeel van dit systeem is de nauwkeurigheid, het is praktisch onmogelijk fout te schakelen. Ook hoeft de renner niet meer met de handen van het stuur.