Lovers stelt nieuwe forensentreinen uit

ROTTERDAM, 1 OKT. Lovers Rail heeft besloten om op de trajecten Utrecht-Hilversum en Den Haag-Leiden voorlopig nog geen forensentreinen te laten rijden. Volgens P. Sul, directeur van Lovers, moet het kabinet eerst maar eens duidelijkheid verschaffen over haar visie op de toekomst van het openbaar vervoer.

Lovers Rail BV, concurrent van de NS op het Nederlandse spoorwegennet, heeft al sinds mei vorig jaar toestemming op de trajecten tussen Utrecht CS en Hilversum CS en tussen Leiden CS en Den Haag CS te gaan rijden, maar door technische problemen werd in eerdere instantie besloten de start van de forensentreinen in de Randstad voorlopig met enkele maanden uit te stellen. Wel exploiteert Lovers sinds mei de forensenlijn tussen Amsterdam en Haarlem. Al langer rijden er in het zomerseizoen pendeldiensten tussen Amsterdam en Lisse (de Keukenhof) en van Amsterdam naar IJmuiden.

Volgens Sul heeft het besluit om de start van de forensentreinen opnieuw uit te stellen dit keer niets te maken met technische problemen. “We hebben gisteren met ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een goed gesprek gevoerd, maar weten nog niet precies waar we aan toe zijn. We gaan nu geen forse investeringen doen, terwijl over een paar maanden kan blijken dat het kabinet een ander besluit neemt. Daarom schorten we de investeringen voorlopig even op”, aldus Sul. Eerder deed de politiek aan de NS de toezegging dat die komende tien jaar op het hoofdrailnet mogen blijven rijden.

Volgens de Lovers-directeur is er geen sprake van afstel, maar slechts van uitstel. “We hadden het materieel en het personeel al op orde, maar we hebben voorlopig het huurcontract met NS Cargo afgeblazen. We houden er alle vertrouwen in dat het ministerie ons goed gezind is. We verwachten dat we het komende voorjaar meer zullen weten”, zegt Sul.

De Kennemerstrand Expres tussen Amsterdam en IJmuiden, die rijdt in de maanden juli en augustus, kan zichzelf nog niet bedruipen. “Het duurt altijd enige tijd voordat iets rendabel is binnen het openbaar vervoer. De Keukenhofexpres was overigens wel een succes”, aldus Sul.

De aandelen van Lovers Rail zijn voor 70 procent in handen van het grote Franse bedrijf Compagnie Générale des Eaux. Karel Lovers van het gelijknamige Amsterdamse rondvaartbedrijf en Sul zelf bezitten elk 15 procent.