Beleggers likkebaarden van opbreken KBB

Het bod van WE Inter- national op het Bijenkorf- concern leent zich voor financiële creativiteit. Beleggers kijken verlekkerd naar een opbreekscenario, de vakbonden vrezen het.

ROTTERDAM, 30 SEPT. Hoe verschalkt een muis een olifant? Hij klimt op een financieel laddertje, slaat de olifant KO, vierendeelt het beest, verkoopt de helft direct door en zet de rest op een wagentje om het later te verorberen.

De muis is WE International, exploitant van winkelketens Hij en Zij, die maandagmiddag een ongevraagd bod van 1,9 miljard uitbracht op KBB (Bijenkorf, Hema, Praxis), een concern dat in omzet (kleine zes miljard gulden) vijftien keer zo groot is als WE. Het bod van WE is niet officieel. WE wil eerst de zegen van KBB, maar dat wil sinds februari juist overgenomen worden door Vendex.

Het bod van WE heeft de nodige scepsis uitgelokt. Hoe kan zo'n onbekend, niet aan de effectenbeurs genoteerd bedrijf nu een topconcern als KBB kopen?

Het antwoord is simpel: door twee grote activiteiten van KBB snel door te verkopen en de winkelpanden van KBB apart te exploiteren. “Voor iedereen is er een hapklare brok”, zegt een vermogensbeheerder die het Vendex-bod te laag vindt. Het 'droomscenario'? De Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz wordt direct verkocht. Bijvoorbeeld aan het Amerikaanse Saks, waarin WE een substantieel belang heeft en waar eigenaar R. de Waal vice-voorzitter van de board of directors is.

Blokker, die zelf al maanden omzichtig manoevreert rond KBB, koopt de Hema. Dat moet een miljard gulden kunnen opleveren. Wat overblijft (Bijenkorf, ketens als Amici) is aantrekkelijk voor het kernbedrijf van WE zelf of kan zelfstandig worden voortgezet. Daarmee kan WE de voorgenomen Europese expansie vormgeven. De doe-het-zelf zaken (Praxis) zijn een sterke, en snel groeiende winstmaker. Als extraatje kan De Waal het waardevolle vastgoed van KBB, dat op de markt 600 miljoen meer waard is dan de prijs waarvoor het in de boeken staat, apart gaan exploiteren en 'uitponden'. Deze financiële creativiteit, die WE in staat stelt om zijn financieringen voor de overname en de bijbehorende rentelasten snel te reduceren, kan in detailhandelskringen niet op applaus rekenen. “Leuk voor een investeerder, niet voor een retailstrateeg”, zo zegt een branchekenner.

KBB intact laten, levert WE naar zijn mening niet veel extra's op. Internationale expansie met de Bijenkorf is onmogelijk. Met de Hema kan het wel, maar de sluiting deze week van enkele winkels in België is geen aanbeveling. Bovendien moet er dan fors geïnvesteerd worden in de modernisering van de formule. En expansie met de modespeciaalzaken ligt evenmin voor de hand. “Want de formules van Hij en Zij zijn veel beter en veel sterker dan die van M&S Mode en Amici van KBB.” Juist de expansie van M&S in Duitsland is deels mislukt en weer teruggedraaid. “Ik denk dat WE alleen uit is op de locaties van die winkels.”

Ook de vakbonden, zowel FNV als CNV en VHP, vrezen het opbreekscenario. “Als vakbeweging hebben we niets met WE International”, zegt bestuurder E. Dekkers van Dienstenbond FNV. “Terwijl we vertrouwen hebben in de plannen van Vendex. Bij WE is dat afwachten. KBB in losse delen verkopen, lijkt me niet in het belang van het bedrijf.”

Voor alleen de Hema, de Praxis-doe-het-zelf-winkels of de Amerikaanse speelgoedwinkels van FAO Schwarz zijn zeker kopers te vinden, maar KBB in combinatie met Vendex is juist een weloverwogen, strategische portfolio van winkelformules. Daarmee zijn beleggers uit het kamp van de tegenstanders van het Vendex-bod het, paradoxaal genoeg, helemaal eens. Zij willen “alleen” meer geld. De extra besparingen van de combinatie (logistiek, inkoopkracht) liggen hoger dan wat Vendex in het vooruitzicht heeft gesteld. Dat moet in de prijs worden verdisconteerd.

“Het bod van WE is geen knock-out-bod”, zegt een analist. “Vendex kan makkelijk tot 170 gulden gaan. Dan nog is het positief voor de winst per aandeel”, zegt een andere analist. In beleggerskringen wordt erop gespeculeerd dat Vendex een hoger bod kan argumenteren met meevallende kostenvoordelen. De parallel met het overeengekomen bod van Fortis op de Belgische Generale Bank ligt voor de hand. Toen ABN Amro zich met een hoger bod daartussen wilde dringen, bleken de voordelen voor Fortis op basis van een diepgaand onderzoek met de consultants van McKinsey heel snel honderden miljoenen hoger te liggen. Genoeg voor een hoger Fortis-bod.

Bovendien: Vendex moet wel. Na de afsplitsing van Vedior (uitzend- en schoonmaakwerk) en de aanstaande afsplitsing van de supermarkten (fusie met De Boer Unigro) is Vendex wat klein. Het bedrijf dreigt zelf een overnamekandidaat te worden.

Vendex houdt zich stil met het excuus dat ze wacht op de uitspraak van de NMa over de voorgenomen fusie met KBB, die uiterlijk 7 oktober bekend wordt. Als de fusie wordt verboden, zijn ze immers meteen uitgepraat. Daarna zal, zo is de verwachting, Vendex zijn bod verhogen.