Super mainport

Het is spijtig dat de politieke discussie in Nederland over een oplossing voor de grenzen aan de expansie van onze nationale luchthaven beperkt blijft tot nationale alternatieven. De vermeende prestige verbonden aan een Nederlandse mainport verblindt zelfs díe politici die normaal gesproken kampioen van Europees denken zijn.

Politiek Den Haag lonkt naar een nieuwe nationale luchthaven op een kunstmatig eiland in de Noordzee, maar kijkt niet verder dan zijn neus lang is.

Even de passerdoos erbij gehaald. Zet de punt in Schiphol, van Zaventem en Heathrow - drie luchthavens van landen aan de Noordzee die te kampen (zullen) hebben met een groeiproblematiek - en je komt op een punt halverwege de lijn tussen Ipswich en Knokke terecht waar een Europese luchthaven kan komen die België, Engeland en Nederland bedient en die van een schaal kan zijn die toelaat de binnenkort te verwachten superjumbo's (800+ passagiers per vliegtuig) adequaat te ontvangen. Waarom is in een tijd van vervagende Europese grenzen en aan de vooravond van de invoering van de euro dit idee nog niet in de discussie geopperd? Super Mainport North Sea houdt de nationale trots van de andere mainports in eer en beantwoordt aan de noodzaken van de toekomst, niet aan de voortzetting van tradities uit het verleden.