Juryprijs voor 'Ten Oorlog': Toneelprijzen naar Heuer en De Graef

AMSTERDAM, 28 SEPT. Marlies Heuer en Peter de Graef zijn onderscheiden met de belangrijkste toneelprijzen, de Theo en Louis d'Or.

Heuer kreeg de Theo d'Or, de bekroning voor de beste vrouwelijke hoofdrol, voor haar rol van Hedda Gabler in het gelijknamige toneelstuk van Henrik Ibsen. De Graef kreeg de Louis d'Or, voor de beste mannelijke hoofdrol, voor zijn professor in De Wereldverbeteraar van Thomas Bernhard. Joyce Roodnat, voorzitter van de toneeljury van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), maakte dat zondagmiddag bekend in het VPRO-televisieprogramma De Plantage, dat op onderhoudende wijze werd gepresenteerd door Hanneke Groenteman.

De jury verkoos Peter De Graef boven Jan Decleir en Wim Opbrouck (die hun rollen beiden bij de Blauwe Maandag Compagnie in de mega-productie Ten Oorlog speelden) en Jacob Derwig (de titelrol in Hamlet bij de Trust) omdat hij in zijn rol (bij De Paardenkathedraal onder regie van Dirk Tanghe) “de grootste sprong maakt”. “Hij schiep een personage dat telkens als je denkt dat je het kent, een nieuwe laag prijsgeeft.”

Marlies Heuer zette haar titelheldin (bij Carrousel in de regie van Martin van Veldhuizen) “zo welbespraakt (-) neer, dat de figuren om haar heen niet beseffen wat die allemaal voor onheil uitkraamt en zelfs wij in de zaal hebben dat maar half door.” Voor de Theo d'Or waren - niet verwonderlijk gezien het beperkte aantal vrouwelijke hoofdrollen - maar twee actrices genomineerd. Marieke Heebink (in Pirandello's Zes personages op zoek bij Toneelgroep Amsterdam, in de regie van Gerardjan Rijnders) was de andere kandidaat.

De Arlecchino, voor de beste mannelijke bijrolvertolker, ging naar Lucas van den Eynde voor zijn boef Edwaar in Ten Oorlog. De Colombina, voor de beste vrouwelijke bijrol, ging naar Halina Reyn, voor haar spel in Shopping & Fucking bij De Trust.

De toekenning van de juryprijs, de Proscenium, aan de makers van het veelbejubelde Ten Oorlog, lag “bijna voor de hand”. Regisseur Luk Perceval deelt de prijs met Tom Lanoye, die Shakespeares Rozenoorlogstukken bewerkte en vertaalde. In zijn dankwoord zei Perceval de prijs als een steun in de rug te ervaren, “nu Ten Oorlog werkelijkheid is geworden”. Zijn gezelschap Het Toneelhuis kampt met een aanklacht van het Vlaams Blok tegen de enscenering van Liefhebber, een stuk van Gerardjan Rijnders. De tegenstanders willen een tijdelijke stopzetting van de subsidies.

Tijdens de uitzending werden nog twee andere prijzen toegekend: de Erik Vos-prijs (tienduizend gulden voor een jonge en veelbelovende theatermaker) ging naar Daniëlle Wagenaar en de Hans Snoekprijs, voor de beste jeugdtheatervoorstelling, ging naar Theater Artemis voor de voorstelling Bizon & Zoon.