Grootste faillissement in financiële sector Japan

TOKIO, 28 SEPT. Met een schuld van ruim dertig miljard gulden heeft het financieringsbedrijf Japan Leasing Corporation vandaag het grootste Japanse faillissement in de geschiedenis op zijn naam geschreven. In de voortgaande herstructurering van de Japanse financiële sector hebben daarnaast vandaag twee van de grootste banken van het land, de Tokai Bank en Asahi Bank, vergaande samenwerking aangekondigd.

De aankondiging van Japan Leasing komt twee dagen na een publicatie waarin een web van postbusbedrijven wordt beschreven waarmee Japan Leasing zijn schulden - resterend uit de 'luchtbel' van eind jaren tachtig - jarenlang zou hebben verborgen. Het weekblad Toyo Keizai liet afgelopen zaterdag een ex-werknemer aan het woord die verborgen verliezen van Japan Leasing op ten minste 1 biljoen yen inschatte. Japan Leasing kwam vandaag met een bedrag van 2,18 biljoen yen (30 miljard gulden). Volgens Toyo Keizai zijn deze schulden verborgen bij postbusbedrijven met poëtische namen als Azalea Corp. en Erica Planning. Onderling afwijkende boekjaren van deze ondernemingen maakten het mogelijk schulden onzichtbaar heen en weer te schuiven, het fenomeen van tobashi - 'laten vliegen' - dat afgelopen jaar ook bij het effectenhuis Yamaichi aan het licht kwam. Yamaichi liet eerder dit jaar overigens meer schulden achter dan Japan Leasing, maar heeft nooit faillissement aangevraagd, het sloot slechts de deuren.

Minister Kiichi Miyazawa (Financiën) zei vandaag “niet verrast” te zijn door het faillissement van Japan Leasing. Japan Leasing Corporation is gelieerd aan de eveneens in problemen verkerende Long Term Credit Bank (LTCB), die eerder dit jaar een herstructureringsplan bekendmaakte waarin alle uitstaande leningen aan Japan Leasing en twee andere gelieerde financieringsbedrijven zouden worden kwijtgescholden. Dit plan kwam op de lange baan terecht toen de oppositie zich fel verzette tegen de herkapitalisatie van de LTCB met overheidsgeld, tevens integraal onderdeel van dit herstructureringsplan. Japan Leasing zag vervolgens blijkbaar geen andere uitweg meer uit de schuldenlast dan vandaag naar de rechter te stappen.

Oppositie en regering zijn dit weekeinde weer dichter bij overeenstemming over aanpak van de financiële sector gekomen. In plaats van de injectie van overheidsgeld in de LTCB zal de regering de bank nu definitief nationaliseren, een plan waarover eerder grote verwarring ontstond. Hoeveel de overheid voor aandelen LTCB zal betalen is nog niet duidelijk, maar de koers van het aandeel zakte op dit bericht vandaag tot een diepterecord van 14 yen.

Nadat een summier akkoord tien dagen geleden slechts voor verwarring zorgde, zijn de onderhandelaars van beide partijen nu bezig met een gedetailleerd akkoord dat direct in concrete wetsvoorstellen wordt neergelegd.

Gisterochtend zei een van de onderhandelaars voor de Japanse televisie dat er voor “70 procent” overeenstemming is. De eerdere verwarring weten de onderhandelaars - jongere specialisten van beide partijen - aan de gebrekkige vakkennis van de oudere bazen in de regeringspartij en het fluisterwerk van ambtenaren van het ministerie van Financiën in de oren van deze oudgedienden.

Zoals de onderhandelaars eendrachtig duidelijk maakten: zij hebben nu het werk op zich genomen dat de oudere generatie altijd aan ambtenaren overliet. De onderhandelingen zijn vandaag voortgezet.

Het laatste nieuws uit de financiële sector is samenwerking tussen twee kleinere broeders onder de negen landelijk opererende banken, de Tokai Bank en de Asahi Bank. Doel van de samenwerking is het besparen op kosten. Voor de toekomst houdt men de mogelijkheid van een overkoepelende houdstermaatschappij open. Asahi en Tokai zijn qua grootte nummer zeven en acht in de Japanse bankwereld, maar zouden gezamenlijk de tweede bank van het land vormen.