ELVIS COSTELLO OVER Burt Bacharach

AMSTERDAM, 28 SEPT. “Toen ik werd benaderd met de vraag of ik met Burt Bacharach wilde samenwerken, dacht ik dat het een grap was. Normaal gesproken zou het mij dágen kosten om zo'n belangrijk iemand aan de telefoon te krijgen. Ik had hem weleens vluchtig ontmoet in een opnamestudio, maar van samenwerking was toen nog geen sprake. Uiteindelijk hebben we het nummer God Give Me Strength voor de film Grace Of My Heart per antwoordapparaat en fax gecomponeerd, terwijl we elkaar over en weer ideeën toespeelden. Het ging ons zo gemakkelijk af, dat we besloten er een gezamenlijk album aan vast te knopen.”

Elvis Costello laat zijn reputatie als angry young man van het Britse new wave-tijdperk steeds verder achter zich. Na samenwerkingsprojecten met Paul McCartney en het Brodsky Quartet bundelt Costello (45) zijn krachten met de Amerikaanse componist, arrangeur en pianist Burt Bacharach (70), die in het verleden met tekstschrijver Hal David verantwoordelijk was voor popklassiekers als Close To You (The Carpenters), Anyone Who Had A Heart (Dionne Warwick) en Raindrops Keep Falling On My Head (B.J. Thomas). De cd Painted From Memory bevat complexe melodieën en ambitieuze arrangementen, die het uiterste vergen van Costello's zangtalent.

“Al tijdens de Stiff-tournee van 1977 speelde ik Burt Bacharachs I Just Don't Know What To Do With Myself. Dat mocht een ironische keuze lijken, zo'n gepolijste popsong in het punktijdperk, maar ik zong het met oprechte bedoelingen. Het was net uit met mijn meisje en ik had op dat moment geen zelfgeschreven lied voorhanden dat mijn gevoel zó goed weergaf.

“Bacharach en David behoorden tot mijn helden, omdat ze al die prachtige nummers voor Dusty Springfield en Dionne Warwick hadden geschreven. Hoewel mijn eigen stijl van componeren oneindig veel primitiever was, leerde ik via de radio van Bacharach hoe je een popsong van drie minuten drama kon meegeven.

“Toen we naast elkaar achter de piano zaten, was er een gezond soort competitie om met de beste ideeën voor de dag te komen. Het tussenstuk dat ik had bedacht voor This House Is Empty Now, veranderde hij net zo lang totdat zíjn karakteristieke stijl erin doorschemerde. Ik realiseer me dat ik niet de beste zanger ter wereld ben. Daarom was de uitdaging des te groter om me aan Bacharachs ingewikkelde melodieën te wagen. Het is mijn theorie dat alle belangrijke ontwikkelingen in de popmuziek ontstaan door nieuwe combinaties van bestaande ideeën.

“Als ik zing met het Brodsky-kwartet heb ik niet de illusie dat ik plotseling een groot klassiek zanger ben geworden. Toch hoop ik dat ik een breder en ruimdenkender publiek bereik, als ik met mensen uit andere disciplines samenwerk. Als mijn oude fans teleurgesteld zijn omdat ze mij niet meer herkennen als de zanger van Oliver's Army, dan is dat hùn probleem.”

Elvis Costello & Burt Bacharach: Painted From Memory (Mercury 538 002-2).