Maersk en ECT samen in containers

ROTTERDAM, 26 SEPT. De Deense rederij Maersk en het overslagbedrijf ECT hebben gisteren eindelijk een akkoord bereikt over een gezamenlijke containerterminal in de Rotterdamse haven. Maersk, dat oorspronkelijk van plan was om een eigen terminal op te zetten, dreigde de Rotterdamse haven de rug toe te keren. Maersk is de grootste klant van ECT.

De ruzie tussen Maersk en ECT ontstond enkele jaren geleden, na kritiek van de Denen dat de overslag van goederen bij ECT te traag verliep.

ECT heeft in de Rotterdamse haven het monopolie op het lossen en laden van grote zeeschepen. Maersk wilde die activiteiten in eigen hand nemen, maar dat stuitte op groot verzet bij ECT dat bang was dat ook andere afnemers hun opdrachten dan zouden intrekken.

In de nu afgesproken constructie, waarbij het ministerie van economische zaken zou hebben bemiddeld, krijgt Maersk het recht om zelf de regie te voeren over het laden en lossen. De kranen blijven op het terrein van ECT staan. De joint-venture gaat opereren onder de naam Maersk Delta BV; tweederde van de aandelen komt in handen van Maersk, eenderde is voor ECT. Uit het persbericht dat Maersk gistermiddag heeft verstuurd, blijkt dat de totale investeringen in de nieuwe containerterminal circa 170 miljoen gulden zullen bedragen. Er zullen 270 mensen aan het werk gaan. De leiding komt in handen van Maersk. De Denen verwachten dat de gezamenlijke onderneming met ECT over ongeveer 20 maanden van start zal kunnen gaan.