Namen noemen (2)

Namen blijven een bron van inspiratie voor elke firma. Omdat de mensen die deze namen moeten verzinnen zoveel werk te doen hebben, schiet de creativiteit er nog wel eens bij in. Vorige week onthulden de supermarkten van De Boer Unigro en van Vendex hun nieuwe naam: Laurus. Deze week was het de beurt aan de nieuwe vezeldivisie van Akzo Nobel die na de overname van de Britse onderneming Courtaulds zal worden afgesplitst en een eigen naam en identiteit moet krijgen. De naam is: Acordis.

Zo wordt het lijstje fantasienamen in Nederland steeds langer. Fortis, Acordis, Laurus, Arcadis. Het zijn meer namen voor automerken dan voor multinationale ondernemingen. Het is geen exclusief Nederlands probleem. Wie noemt een drankenconcern, dat het als geen ander van zijn merknamen moet hebben, Diageo? Of een medicijnenproducent Novartis. Of een Frans conglomeraat van onder meer nutsbedrijven en telecom Vivendi.

De fantasienamen houden de conflicten niet buiten de deur en hebben wat dat betreft geen voorsprong op saaie oplossingen als KNP BT. KPN en KNP BT hebben geruime tijd overhoop gelegen over de vermeende verwarring die hun namen bij het publiek en op de effectenbeurs zouden zaaien. Zij gingen er zelfs mee naar de rechter. Het gezonde verstand won echter. Zij hebben allebei hun naam veranderd door de concerns in twee delen te hakken. KNP BT ging op de beurs verder als Buhrmann, KPN als KPN Telecom.

Acordis heeft de eerste boze reactie al binnen, van Arcadis, die de naam teveel gelijkenis vindt vertonen. Hadden zij de naam Heidemij maar nooit moeten laten vallen.