In Utrecht zijn er voor heel wat filmers bloemen

UTRECHT, 25 SEPT. Voor de Utrechtse bloemisten moet de week van het Nederlands Filmfestival een topomzet betekenen. De hele dag zijn er premières, waar alle medewerkers bedankt worden en dagelijks worden er prijzen uitgereikt en nominaties voor prijzen bekendgemaakt. Op buitenstaanders maken die felicitatierituelen een wat overdadige indruk, maar voor de filmmakers is het een weldadig bad van aandacht. Een sympathiek trekje van het Nederlands Filmfestival is het democratische karakter, dat korte films, lange speelfilms, studentenproducties, documentaires, animatiefilms, televisiedrama's, opdrachtfilms, wetenschappelijke films en kinderfilms als gelijkwaardig beschouwt. Voor het gewone publiek, dat ook nog eens tal van oudere, in mini-retrospectieven gebundelde oudere films kan (her)zien, maakt de omvang van het programma een chaotische indruk. De prijzenregen, vaak voor op dat moment nog niet vertoonde films kan daarbij een leidraad vormen.

De belangrijkste gisteren uitgereikte onderscheiding was de door professionals per referendum toegekende vakprijs - een Gouden Kalf - in de categorie montage. Terecht ging deze oeuvreonderscheiding naar Menno Boerema, die veel werkt voor onder meer Peter Delpeut, Heddy Honigmann en Mart Dominicus. Boerema was ook een van de drie editors van de gisteravond voor het eerst vertoonde korte dansfilm van Dominicus Blindside Block, een interessant experiment in beweging met de dansgroep van Krisztina de Châtel en het American footballteam de Crusaders, die in het Nijmeegse stadion De Goffert een confrontatie aangaan. Dominicus, van wie het festival ook de lange speelfilm f 19,99 vertoont, maakt van de ongelijksoortige lichaamstalen een wonderlijk consistente compositie.

Ook een van de drie in de categorie korte film voor een Gouden Kalf genomineerde producties is een dansfilm, Clara van Gools Nussin. De andere twee zijn debuten: 4 van Jonathan Weyland en Kort Rotterdams - De overkant van André van der Hout. Als korte documentaire werden genomineerd twee al door IDFA vertoonde films, Marjoleine Boonstra's Ulay in Photography en Leo de Boers Engelen des doods, alsmede Het leven een feest - Het leven dat wij droomden van de Filmacademiestudente Tamara Miranda.

Van de negen nominaties in drie categorieën voor televisiedrama's gingen er drie naar Oud Geld: regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen, acteur Gijs Scholten van Aschat en actrice Saskia Temmink. De andere actrices zijn Katelijne Verbeke in de verfilming van Hugo Claus' novelle Ongenade en Marjon Brandsma in de rol van koningin Beatrix in Het jaar van de opvolging. De nominaties voor beste acteur waren voor Aat Ceelen en Victor Löw in Paula van der Oests Meedingers. Als regisseur werden ook genomineerd de Belg Arno Dierickx (De zeven deugden - Maria op zolder) en Maarten Treurniet (Zonder Zelda).

De Nederlandse filmprijs waar het hoogste geldbedrag aan verbonden is (50.000 gulden) verandert dit jaar van karakter. De Grolsch Filmprijs wordt niet meer door een vakjury toegekend aan een excellente prestatie (Jan Decleir in 1997, Johan van der Keuken in 1996), maar na voorselectie door een vakjury onder voorzitterschap van tv-presentator René Mioch toegekend door een jury van bierdrinkend publiek, aan een van de drie best bezochte bioscoopfilms van het seizoen: Left Luggage, De Poolse bruid of Siberia. De brouwer-sponsor denkt zo meer publiciteit te verwerven, maar de prijs boet wel ernstig prestige in.