Vleugels opnieuw struikelblok voor herstart Fokker

ROTTERDAM, 24 SEPT. Problemen met de levering van vleugels vormen de voornaamste reden dat de pogingen van zakenman Jaap Rosen Jacobson om via zijn bedrijf Rekkof weer te beginnen met de productie van Fokker-vliegtuigen opnieuw voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld. Officieel maakte Rekkof (Fokker omgekeerd) bekend dat de huidige turbulentie op de financiële en monetaire markten een hernieuwde productie van de Fokker-70 en 100 belemmert, maar ingewijden rond Rosen Jacobson bevestigen dat dit slechts een deel van het verhaal is.

Het opnieuw in productie nemen van Fokker-toestellen is al enkele keren eerder gestrand op de problemen rond de productie van de vleugels. Niettemin toonde Rosen Jacobson zich bijna drie weken geleden op de luchtvaartshow in het Engelse Farnborough optimistisch over een herstart van Fokker. Hij gaf als datum voor een “definitief ja of nee” 24 september op. Maar het contract met Hamble Aerostructures, het Engelse bedrijf dat de vleugels voor de Fokkers moet gaan maken, is nog steeds niet getekend. De zogeheten 'tooling' - vakjargon voor de gereedschappen waarmee de vleugels moeten worden gemaakt - heeft Hamble nog steeds niet in bezit omdat die het eigendom zijn van Shorts uit Ierland, de leverancier van vleugels voor het faillissement van Fokker.

Ook bestaat volgens ingewijden bij Rekkof irritatie over de rol van Stork, een tweede belangrijke toeleverancier van het nieuwe bedrijf. Stork wordt een grootleverancier van Rekkof. Het moet zowel de cockpit, rompdelen als andere kleinere onderdelen voor de Fokkers aan Rekkof gaan leveren. De service van de toestellen wordt eveneens verricht door Stork. Ook de certificering (een soort bewijs van luchtwaardigheid) van de nieuwe toestellen wordt gedaan door Stork.

“Maar in Stork zit geen avontuur”, klaagt een betrokkene van Rekkof. Zelf zegt Stork zich van geen kwaad bewust te zijn. “Rekkof kan in de nieuwe opzet een belangrijke klant van ons worden”, zegt een woordvoerder van Stork. “Het is een interessante order. Maar de realiteit is dat we mallen hebben opgeslagen en productieruimte hebben gereserveerd die nodig zijn voor de productie van nieuwe Fokkers. Welk bedrijf kan zich permitteren bedrijfsruimte ongebruikt te laten? Iedere dag dat een doorstart langer op zich laat wachten kost ons geld.”

“Het is de bekende kip of ei-discussie”, zegt een andere betrokkene. “De vliegtuigkopers en toeleveranciers willen pas een garantie afgeven als ze weten dat de fabriek kan bestaan. De fabriek kan pas bestaan als er garanties worden afgegeven. Dat is ook het probleem voor motorenleverancier Rolls Royce. Het bedrijf zegt nog geen “positief besluit te hebben genomen” over het starten van een productielijn voor Fokker-motoren. “Wij wachten op de heer Rosen Jacobson”, zegt een woordvoerster.