Siegfried en Brünnhilde onvoldoende bezet in 'Ring'

Voorstelling: Götterdämmerung van R. Wagner door de Nederlandse Opera en het Ned. Philh. Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen. Gezien: 23/9 Muziektheater Amsterdam. Herh.: 27, 30/9.

De glans van de première van Götterdämmerung bij de Nederlandse Opera werd zestien dagen geleden verduisterd door de inadequate prestaties in de hoofdrollen van Siegfried en Brünnhilde. Kurt Rydl (Hagen) en Anne Gjevang (Waltraute) zongen zoveel beter dan Heinz Kruse (Siegfried) en Jeannine Altmeyer (Brünnhilde) dat de opera nauwelijks meer over hen leek te gaan.

Was de première een incident of waren de problemmen structureel? Toen ik gisteravond Götterdämmerung opnieuw bezocht, was bij Heinz Kruse de stem nog even vlak en de présence nog altijd bleek. Deze Siegfried is een oude vermoeide anti-held, die eerder in Siegfried na een ongelukkige val tijdelijk was vervangen door een exemplarische held: de jonge Stig Anderson.

Bij Jeannine Altmeyer ligt het ingewikkelder. Haar visuele uitbeelding van Brünnhilde mag er zijn en ze wint daarmee duidelijk de sympathie van het publiek. Maar haar vocale prestaties, bij de première van Die Walküre in januari nog bewonderenswaardig, zijn uiterst wisselvallig. Op de première van Götterdämmerung leek ze op van de zenuwen en ze zong veelal met horten en stoten. Sommige latere voorstellingen zijn volgens de zangerscaster van de Nederlandse Opera beter verlopen, maar gisteravond was het toch weer onbevredigend. Goede en onmachtige zang wisselen elkaar niet alleen af per voorstelling, maar ook per acte, per scène, zelfs per frase, waardoor de eerste woorden er wel zijn, maar de laatste wegvallen.

De Nederlandse Opera zou er het beste aan doen om Stig Anderson weer engageren en een andere Brünnhilde zoeken voor de twee Ring-cycli die Altmeyer volgend jaar juni moet zingen - de andere twee worden gezongen door Nadine Secunde. Het afkopen van contracten kost geld en is treurig voor de betrokkenen. Maar echt bijzonder is dat niet. Opera is immers synoniem met duur en tragisch.