Multimedia

Kitschwinkel

Een paar winkeltjes zijn er wel in Nederland die kitsch uit de jaren '60, '70 en '80 verkopen. Maar vaak zijn ze moeilijk te vinden en zijn ze lang niet zo goed gesorteerd als de online winkel Pophouse.com. Hier worden zo'n 500 producten aangeboden in categorieën als 'mode', 'koelkastmagneten', 'lunchboxen', 'coca cola' en 'televisieseries'. Er zijn stickers te krijgen van Charlie's Angels en the A-team, ansichtkaarten van John Travolta en digitale horloges van de Dukes of Hazard. Maar ook zijn er kaarsen te koop van de tekenfilmheld Scooby Doo en windjacks van het stokoude computermerk Atari. Overdreven duur is de winkel niet en betalen gaat per creditcard. Maar ook voor wie geen creditcard heeft, is de Pophousesite de moeite waard. Het is er heerlijk zwelgen in nostalgie.

(www.pophouse .com)

Cocktails

De 'cocktailencyclopedie voor kenners en genieters' staat op het hoesje van de 'Kalua cocktails'-cdrom. Deze cdrom bevat 1100 recepten waarin op de milliliter nauwkeurig is aangegeven welke hoeveelheden van welke ingrediënten moeten worden gebruikt. Handig is dat op verschillende trefwoorden gezocht kan worden. Op ingrediënt bijvoorbeeld: wie nog aardbeien heeft liggen kan een Strawberry Fields maken, wie van Tequila houdt een Zorro. Of op smaak (pikant, verfrissend), categorie (apéritief), of naam waarvan de een nog grappiger beoogt te zijn dan de ander, zoals Tom en Jerry of Blue Lagoon. Wie recepten mist, heeft ruimte om deze toe te voegen. Vreemd is dat de cd-rom slechts zo'n 50 cocktails zonder alcohol bevat. Zijn er echt zo weinig of is de cd-rom minder compleet dan wordt gesuggereerd?

Kalua Coctails. Voor windows 95, ƒ 29,95, Denda multimedia bv.

Netiquette

Niet zo lang geleden was er in deze bijlage een artikel te lezen over de etiquetteregels tijdens een maaltijd. Ook voor Internet gelden dat soort regels, netiquette genaamd. Op de 'Netiquette-homepage' wordt uitgebreid uit de doeken gedaan wat de 'do's en don'ts' zijn op het gebied van online communicatie. 'Misbruik je macht niet' is een van de regels. Dus al zou je de technische kennis hebben om mail van anderen te lezen, dan doe je dat niet. Een andere is 'deel je kennis'. De gids biedt ook antwoorden op vragen als 'wat te doen met businessmail' (minder humor in je e-mailtjes verwerken) en 'wat te denken van mailbommen'. De enige echt belangrijke vraag waarop de gids helaas nog geen antwoord geeft, is hoe het zit het met copyright op Internet.

(www.albion .com/netiquette)

Kunstnetwerken

Al sinds de jaren '70 bestaan 'mail artnetwerken' waarin kunstenaars van over de hele wereld elkaar pretentieloos en kosteloos werk toesturen. Ging het eerst via de post, tegenwoordig gaan die netwerken ook via e-mail en Internet. Momenteel is er een tentoonstelling te zien van zo'n netwerk, 'de grootste show van mail art van dit moment op het hele Internet'. Het gaat om een groot aantal emblemen, ofwel afbeeldingen met een motto en poëtische verklaring, van allerlei kunstenaars. Volgens de samensteller van de expositie is het embleem, veel gebruikt in de 16de en 17de eeuw, nog steeds actueel en populair. In de vorm van het bedrijfslogo, het teken van de voetbalclub, het uithangbord, posters, stickers en graffiti die allen hun 'statement' willen maken.

(www1.tip.nl/ ~t716543/Emblem/emblemned.htm)

Muziek Netwerk Nederland

Muziek Netwerk Nederland 'verbindt mensen met muziek', aldus de beginpagina van de site. Dit initiatief van Repertoire en Informatiecentrum Muziek in Utrecht en het Nederlands Audiovisueel Archief in Hilversum biedt 'alles wat met de muziek te maken heeft, van klassiek tot reggae'. Er kan worden gezocht in een bestand van 360.000 cd's en langspeelplaten, 350.000 partituren en in een database van muziektijdschriften. Er zijn linkoverzichten naar 'poptempels' en discotheken' en de laatste nieuwtjes worden er gepubliceerd, over de muziekwereld en over laatst uitgebrachte cd's. Bovendien is er informatie over onder meer festivals, concoursen, cursussen. Nadeel van de site is dat er een abonnement genomen moet worden. Voorlopig voldoet echter het gratis proefabonnement.

(www.mnn.nl)

Herhalingen

Zich herhalende patronen is waar het om draait bij de 'Tessellations'-site. En dan met name om de patronen die in elkaar sluiten of grijpen, en niet om patronen die door rechte lijnen worden 'afgesloten'. Op de site wordt de wiskundige basis die eraan ten grondslag ligt uitgelegd, met vele visuele voorbeelden. Aan M.C. Escher en zijn beroemde 'tessellations' is een aparte rubriek gewijd, compleet met een tijdbalk over het leven van de beroemde tekenaar.

(hyperion.advan ced.org/16661)