Internationale Dag van de Vulpen; Hebzucht prikkelende pennen

Internationale Dag van de Vulpen; za 26 sept '98 van 13-17u in het Scryption, Spoorlaan 434a, Tilburg. Toegang ƒ 6 (kinderen t/m 12 jaar ƒ 4). Voor vrienden van het Scryption is de toegang gratis. Op deze dag wordt geen reductie op toegangsprijzen gegeven en is de MJK voor het Scrypion niet geldig. Voor verzamelaars en liefhebbers die hun collectie willen tonen is een tafel te huur. De tafels zijn op za 26 sept vanaf 11.00 uur in te richten. De prijs van een tafel bedraagt ƒ 35 per meter, inclusief entree. Vrienden van het Scrypyion betalen ƒ 25. Inl. Jeanne van Sprundel 0168-463385. Res 013-5800821 of fax 013-5800818 Internet: http//www.tref.nl/tilburg/scryption

Computer, internet en e-mail hebben de belangstelling voor schrijven en schrijfinstrumenten niet verdreven. Integendeel, vooral ten aanzien van vulpennen bestaat een niet aflatende verzamelwoede.

Op zaterdag 26 september organiseert het Scryption, museum voor schriftelijke communicatie in Tilburg, de negende Internationale Dag van de Vulpen. Dit evenement is uitgegroeid tot een manifestatie die elk jaar weer meer deelnemers en bezoekers trekt. Aanvankelijk was de Dag van de Vulpen bedoeld voor verzamelaars. Maar niet alleen de amateurverzamelaar, ook de professionele vakhandel heeft het evenement ontdekt en het succes van de jaarlijkse bijeenkomst heeft de afgelopen negen jaar ook internationaal belangstelling getrokken.

Voor antiquairs gespecialiseerd in schrijfinstrumenten is het dé gelegenheid om dat ene unieke exemplaar voor een klant op de kop te tikken. Zo gebruikt het Britse veilinghuis Bonhams het Scryption als jachtterrein voor zijn eigen veiling van schrijfinstrumenten die het ieder najaar in Londen houdt.

De afgelopen jaren zijn de getoonde collecties steeds specialistischer geworden. Zo worden schrijfinstrumenten verzameld van slechts één bepaalde fabrikant. Of er wordt één product - vulpen, ballpoint of potlood - van één merk verzameld. Anderen zoeken schrijfgerei van merken die niet meer bestaan, zoals Wahl Eversharp en Conklin. Ook het verzamelen van inkten en inktpotten is een trend geworden. Net als het verzamelen van reclame- en publiciteitsmateriaal van schrijfwarenfabrikanten. En dan zijn er verzamelaars die zich richten op de 'special editions', die vulpenfabrikanten tegenwoordig op de markt brengen. De grote merken brengen regelmatig edities uit met een beperkte oplage. Doorgaans ter gelegenheid van een bijzondere gelegenheid. Daarmee spelen ze behendig in op de verzameldrift van liefhebbers van unieke exemplaren. Inmiddels zijn er zoveel limited-editions verschenen dat de doorsnee verzamelaar het koren van het kaf niet meer kan onderscheiden.

Ondanks de toenemende specialisatie toont de meerderheid van de deelnemers aan de Internationale Dag van de Vulpen breed opgezette collecties, die zij met liefde en passie hebben opgebouwd. Tijdens de manifestatie zal weer veel zijn te zien dat de hebzucht prikkelt.