Divisies wasmiddelen

Foto: BODEGRAVEN - De wasmiddelen van Omo en de shampoos van Andrélon komen onder één dak. Langs de A-12 bij Bodegraven hangt 'het grootste winkelschap van Nederland' op de plek waar Unilever een nieuw hoofdkantoor bouwt voor de divisies wasmiddelen (Lever) en cosmetica (Elida Andrélon). Die worden per 5 oktober samengevoegd onder de naam Lever Fabergé, een bedrijf met een consumentenomzet van 700 miljoen gulden per jaar.

Ongeveer de helft van de omzet van het Nederlands-Britse Unilever bestaat uit voeding, een kwart uit wasmiddelen ('huishoudelijke verzorging') en een kwart uit 'persoonlijke verzorging' als shampoo, deodorant en tandpasta. In Noord-Amerika heeft Unilever die laatste twee divisies vorig jaar al samengevoegd. In Europa volgen de meeste kleinere landen en Duitsland binnenkort het Nederlandse voorbeeld. “Het is geen reorganisatie”, zegt Frank Pierik van Lever Nederland, “maar een integratie.” (Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold)